한국사전학 제13호, 2009.4, 171-189 (19 pages)

한국어 사자성어 어휘 교육 방안 연구

A Study of Education Methods of Korea 4-Letter-Idioms
구매하기 가격 : 5,000원

기관회원으로 로그인 하시면, 무료로 논문을 열람하실 수 있습니다.

보관함
공유하기
영어 초록
  The fact that more than half of Korean vocabulary is from Chinese is an important reason why the education of Chinese characters is needed in teaching Korean as a second language. Chinese students are in an advantageous position for learning Korean compared to other foreign learners. It is true that Chinese students learn Korean Chinese vocabulary which has similar meaning and structure easily. However, they often make mistakes because of subtle distinctions between Korean and Chinese.
  So I chose 4-letter-idioms that are commonly used in Korea with reference to teaching materials, classified them through a comparison of Chinese and Korean structures and meanings and suggested methods for teaching Korean 4-letter-idioms to Chinese students.
  I analyzed teaching materials that have already been published, pointed out errors and suggested curricula of 4-letter-idioms in this thesis. The key subject in the curriculum of 4-letter-idioms is to help Chinese students learn differences between Korean and Chinese 4-letter-idioms" structures and meanings. Chinese students will contrast Korean 4-letter-idioms with Chinese through the methods that are suggested in this thesis and will learn similarities and differences between Korean and Chinese.
목차
1. 서론
2. 사자성어의 개념과 유형
3. 사자성어 교수-학습 방안
4. 결론
참고문헌
ABSTRACT
키워드 상세서지
  • 발행기관 : 한국사전학회
  • 자료유형 : 전자저널 논문
  • 등재정보 : KCI 등재
  • 작성언어 : 한국어
  • 파일형식 : Image PDF
  • KORMARC 보기
  • URL : http://www.dbpia.co.kr/Article/1070400 복사 즐겨찾기로 추가
참고문헌 이 논문과 함께 다운받은 논문 New
  1. 1. 四字成語의 유형과 문법 南美惠, 한국어문교육연구회, 어문연구 35(1), 2006, 139-163

  2. 2. 한국어 어휘 교육을 위한 의미 기술 연구 김해옥, 정희정, 유현경, 고석주, 한국응용언어학회, 응용언어학 20(1), 2004, 267-286

  3. 3. 다문화 사회를 위한 한국어 어휘 교육 이창덕, 임소영, 외솔회, 나라사랑 119, 2010, 161-193

  4. 4. 연어적 구성을 통한 한국어 교육용 어휘 구성 방안 유해준, 중앙어문학회, 어문론집 43, 2010, 31-48

  5. 5. 『학습용 한국어 관용 표현 사전』 편찬 연구 이희자, 유현경, 김한샘, 천미애, 한국사전학회, 한국사전학 (9), 2007, 99-122

  6. 6. 외국어로서의 한국어어휘교육의 실제와 교수방법 김충실, 길림성민족사무위원회, 중국조선어문 , 2001, 34-37

  7. 7. 韓國語 學習者의 連結語尾 `-고` 使用 樣相 分析 李永濬, 한국어문교육연구회, 어문연구 41(4), 2013, 437-461

  8. 8. 국어교육과 관련된 어휘 기술의 보편성과 개별성 이충우, 한국독서학회, 독서연구 (30), 2013, 365-396

  9. 9. 이동 동사의 사용 양상에 대한 연구 전은진, 우리말글학회, 우리말글 59, 2013, 51-77

  10. 10. 아리스토텔레스의 운동 정의 오지은, 한국서양고전학회, 서양고전학연구 51, 2013, 39-69

멀티미디어

자료와 관련된 멀티미디어 콘텐츠와
다양한 고품질 이미지를 추천해드립니다.

뷰어다운받기

DBpia 모바일서비스 안내 바로가기

간편교외인증 서비스 안내 바로가기

맨 위로 이동
  • 개인회원으로 로그인하셔야 이용이 가능합니다.
  •  개인회원
  •  기관회원
  • 소속기관
  • 아이디
  • 비밀번호
  • 개인회원가입으로 더욱 편리하게 이용하세요.일반회원 가입하기

    아이디를 잊으셨나요?아이디찾기 페이지로 이동

    비밀번호를 잊으셨나요?비밀번호찾기 페이지로 이동

팝업 닫기 DOI 안내페이지로 이동 하루동안 팝업 닫기 팝업 닫기