한국사전학 제13호, 2009.4, 171-189 (19 pages)

한국어 사자성어 어휘 교육 방안 연구

A Study of Education Methods of Korea 4-Letter-Idioms
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영어 초록
The fact that more than half of Korean vocabulary is from Chinese is an important reason why the education of Chinese characters is needed in teaching Korean as a second language. Chinese students are in an advantageous position for learning Korean compared to other foreign learners. It is true that Chinese students learn Korean Chinese vocabulary which has similar meaning and structure easily. However, they often make mistakes because of subtle distinctions between Korean and Chinese.
So I chose 4-letter-idioms that are commonly used in Korea with reference to teaching materials, classified them through a comparison of Chinese and Korean structures and meanings and suggested methods for teaching Korean 4-letter-idioms to Chinese students.
I analyzed teaching materials that have already been published, pointed out errors and suggested curricula of 4-letter-idioms in this thesis. The key subject in the curriculum of 4-letter-idioms is to help Chinese students learn differences between Korean and Chinese 4-letter-idioms' structures and meanings. Chinese students will contrast Korean 4-letter-idioms with Chinese through the methods that are suggested in this thesis and will learn similarities and differences between Korean and Chinese.
목차
1. 서론
2. 사자성어의 개념과 유형
3. 사자성어 교수-학습 방안
4. 결론
참고문헌
ABSTRACT
키워드 상세서지
  • 발행기관 : 한국사전학회
  • 자료유형 : 전자저널 논문
  • 등재정보 : KCI등재
  • 작성언어 : 한국어
  • 파일형식 : Image PDF
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참고문헌 이 논문과 함께 다운받은 논문 New
  1. 1. 연어적 구성을 통한 한국어 교육용 어휘 구성 방안 유해준, 중앙어문학회, 어문론집 43, 2010, 31-48

  2. 2. 四字成語의 유형과 문법 南美惠, 한국어문교육연구회, 어문연구 35(1), 2006, 139-163

  3. 3. 외국어로서의 한국어어휘교육의 실제와 교수방법 김충실, 길림성민족사무위원회, 중국조선어문 2001(6), 2001, 34-37

  4. 4. 의미 확립 단계를 이용한 한국어 다의어 교육 방안 이민우, 한국중원언어학회, 언어학연구 (22), 2012, 163-177

  5. 5. 한국어 어휘 교육을 위한 의미 기술 연구 김해옥, 정희정, 유현경, 고석주, 한국응용언어학회, 응용언어학 20(1), 2004, 267-286

  6. 6. 교재분석을 통한 한국어 말하기 교재개발 연구 김충실, 한국어문학국제학술포럼, Journal of Korean Culture 19, 2012, 61-80

  7. 7. 다문화 사회를 위한 한국어 어휘 교육 이창덕, 임소영, 외솔회, 나라사랑 119, 2010, 161-193

  8. 8. 한국어 듣기 교육 연구 동향 분석 박인애, 한국중원언어학회, 언어학연구 (19), 2011, 97-118

  9. 9. 『학습용 한국어 관용 표현 사전』 편찬 연구 이희자, 유현경, 김한샘, 천미애, 한국사전학회, 한국사전학 (9), 2007, 99-122

  10. 10. 한국어 자모교육을 통한 어휘교육 조현룡, 한국어문교육연구회, 어문연구 27(3), 1999, 106-123

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