한복문화 제7권 1호, 2004.4, 7-15 (9 pages)

고대 한복의 원류 및 세계화 속의 한복의 위치

A study on the Source of Hanbok in ancient times and the position of te Hanbok on the Globalism
김문자
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영어 초록
The background of Hanbok was originated from those northern mounted nomadic groups, which was Scythe style Costume Culture. Through the antique records and paintings of tombs bequests hereby describe the original forms of their source of Korean costume in ancient times. Both Men and Women wore Jacket as upper garment with leftsided collars, narrow sleeves to the length of the hip line. As lower garment. they wore the tight Trousers and Kungothat was attached with gusset. In Headgear, there was Conical Cap(or Pointed Cap), Feathered Cap, and Crown. The motive and method of wearing, materials of them were influenced by Scythe style Costume. On the upper garment bound the leather Belts that was hanged a hook that was shaped of animal form at the end. In ornaments, Scythian Gold Plaques were attached to the fabric in such a way that when they moved with each movement of the wearer. Under the circumstances traditional costume culture of ethnic groups has been facing a crisis of disappearance, which will be a great loss for the country as well as the human beings. For this reason, I emphasize that it is very important to settle upon the position of the Hanbok on the Globalism.
목차
Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 고대 한복의 원류
Ⅲ. 세계화 속의 한복의 위치
Ⅳ. 결론
참고문헌
상세서지
  • 발행기관 : 한복문화학회
  • 자료유형 : 전자저널 논문
  • 등재정보 : KCI 등재
  • 작성언어 : 한국어
  • 파일형식 : PDF
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  1. 1. 한복 문화의 활성화를 위한 한복행사에 관한 제언 소황옥, 한국의상디자인학회, 한국의상디자인학회지 11(3), 2009, 143-151

  2. 2. 차세대 한복 소통에 관한 연구 윤양노, 한복문화학회, 한복문화 15(1), 2012, 85-95

  3. 3. 근대이후 여성 생활한복의 특징 및 변천 김미진, 김혜영, 조우현, 한국의상디자인학회, 한국의상디자인학회지 7(2), 2005, 137-158

  4. 4. 근대화 과정을 통해본 한복소재 변화에 관한 연구 윤양노, 한복문화학회, 한복문화 11(3), 2008, 125-138

  5. 5. 1990년대 한복 디자인의 성격 분석 이주원, 한복문화학회, 한복문화 8(3), 2005, 77-83

  6. 6. 한복의 원류 및 세계화 속의 한복의 위치 김문자, 한복문화학회, 한복문화학회 학술대회 , 2003, 1-6

  7. 7. 패션시대 한복 마케팅 강화 전략 변명식, 한복문화학회, 한복문화 4(1), 2001, 5-14

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