『어우야담』에 나타난 상대적 사유와 언어 표현

독서연구 제7호, 2002.2, 327-355 (29 pages)
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상세정보
간행물명
독서연구
ISSN
1598-9607
등재정보
KCI등재
간행물 유형
학술저널
DBpia 주제분류
사회과학 >
발행기관
한국독서학회
발행연월
2002.2
URL
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE00570320
자료유형
전자저널 논문
작성언어
한국어
파일형식
PDF
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저자
인용
허왕욱. (2002.2). 『어우야담』에 나타난 상대적 사유와 언어 표현. 한국독서학회, (7), 327-355.
이용불가

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초록
Heu, Wang-Wook, 2002. On the Relative Thinking and Verbal Expression written in a 『Eouyadam』 Yu, Mong-In(柳夢寅: 1559-1623) was a scholar and famous writer lived in middle times of the Jo-sun dynasty. He described various cultural aspects which showed the difference between ethnic culture and exotic culture. Through his work 『Eouyadam於于野談』, we can see heterogeneous culture of the times. and we can read his relative thinking. In this essay, I intend to find his thinking method, and to seek useful suggestion of native language. I studied the relationship between language and thinking method, or language and existence. Based on this study, I found the fact that relative thinking selects a level of language, deforms a formal language, and overturns a normal relationship between signifie and signifiant. I concluded that expression written in a 『Eouyadam』 originated from new linguistic viewpoint which admit variability of language. With new linguistic viewpoint, we regard the relation between language and existence as the indicative relation. In this essay, I observe expression of 『Eouyadam』 with three items, as an awareness about difference, a difference of language, and a dialogue of difference. It is important that true difference includes dialogue. A difference and dialogue give a useful methodical framework to native language education directed increase thinking faculty. This essay construct instructing contents which could used in native language education.

목차
Ⅰ. 서론

Ⅱ. 언어와 사유의 관계

Ⅲ. 언어와 실재의 관계

Ⅳ. 상대적 사유의 표현

Ⅴ. 결론

참고문헌

Abstract
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  2. 2. 고등학교 국어 교과서의 고전 텍스트 수용 양상 연구 허왕욱, 한국언어문학교육학회, 한어문교육 25, 2011, 55-105

  3. 3. 기녀 시조의 자기표현 양상 연구 허왕욱, 한국언어문학교육학회, 한어문교육 22, 2010, 91-124

  4. 4. 고전시가교육의 구도와 그 실현 방안 허왕욱, 한국언어문학교육학회, 한어문교육 16, 2006, 117-136

  5. 5. 초등학교 한자 교육과정 개발 연구(I) 강병윤, 송영일, 허왕욱, 한국어문교육연구회, 어문연구 30(2), 2002, 281-304

  6. 6. <도산십이곡발(陶山十二曲跋)>의 통합 교육적 의미 허왕욱, 한국언어문학교육학회, 한어문교육 9, 2001, 379-402

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