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Sociocultural Context of Diet - Focused on College Women’s Look-Discriminatory Experience and the Body Images of Mass Media

Vol.38 No.2, 2004.4, 165-187 (25 pages)
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Abstract
이 연구는 마른 몸 이미지를 집중적으로 유포하는 대중매체와 외모중시 사회풍토가 여대생들의 다이어트 실행 여부에 미치는 영향을 분석한다. 서울과 수도권 소재 6개 대학의 여대생 438명에 대한 설문조사 분석 결과, 다이어트를 한 적이 있는 여성들은 그런 경험이 없는 여성들에 비해서 대중매체의 몸 이미지를 기준으로 자신의 몸을 평가하는 경향이 더 높게 나타난다. 또한 외모가 여성들의 삶의 질을 좌우할 수 있는 자원으로 인식하는 경향이나, 실제 생활에서 육체자본의 효과를 경험(외모차별의 방식으로)하는 정도 역시 다이어트 실행 집단에서 더 높게 나타난다. 그러나 관련 변수들을 통제한 회귀분석 결과에서는 외모차별 경험만이 종속변수에 대한 영향력을 유지하고 있다. 따라서 우리의 일상에 만연된 외모중시 풍조가 젊은 여성들 사이에서 확산되고 있는 다이어트에 일조하고 있다고 해석할 수 있다.

This study aims to analyze the effects of look-discriminatory social atmosphere and mass media, which intensively spreads thin body-image, on college women's diet. The survey of 438 reveals that dieters are more likely to evaluate their own bodies on the basis of media’s body image and embody those image than non-dieters. Dieters also more likely to regard women's body as a resource, which influences the quality of women’s lives, and have actually experienced the effects of physical capital in negative way. In final regression analysis, only look-discriminatory experience remains influential to the dependent variable. The finding suggests that the pervasive look-discrimination in our everyday lives contributes to proliferation of diet among young women.

TOC
Ⅰ. 들어가는 글
Ⅱ. 자발적인 몸 가꾸기를 유도하는 사회문화적 기제
Ⅲ. 자료 수집과 변수 측정
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 요약 및 논의
참고문헌
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