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'네트워크 사회'의 '미디어 퍼포먼스'(Media Performance)에 관한 소고(小考)

- 2002 한일 월드컵 '붉은악마 현상' 사례를 중심으로

'Media Performance' in the Network Society : On the Cultural Phenomena of 'Red Devil' in the 2002 FIFA World Cup Korea/Japan
한국방송학보 통권 제21-6호, 2007.11, 366-406 (41 pages)
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초록
전자 미디어(HDTV, 웹, 모바일 미디어, 디지털 카메라 등)의 급속한 발달은 영화 및 방송 등의 미디어를 둘러싼 공급자 중심의 논의에서 수용자 차원의 ‘미디어 퍼포먼스’ (media performance)에 대한 논의로 확대되는 계기를 만들었다. 본 논문은 네트워크 사회로 진입하면서 미디어 퍼포먼스 현상이 확산되어가는 부분을 중점적으로 다루었다. 과거에는 미디어 퍼포먼스의 현상이 매우 제한적이었지만 네트워크 사회가 성숙되면서 개인들이 능동적인 주체가 되어 웹 미디어나 모바일 미디어 등을 이용해 다양한 자기표현의 미디어 퍼포먼스를 연출하고 있다. 본 논문에서는 지난 2002 한일 월드컵의 ‘붉은악마 현상’의 사례를 통해 미디어 퍼포먼스에 대한 논의를 전개했다. 2002년 월드컵이 행해졌던 약 한 달의 기간 동안은 한국 사회가 빅터 터너(Victor Turner)가 주장한 ‘리미노이드’ (liminoid)적 문화현상 - 일체감(communitas), 반 구조(anti-structure) 및 문화적 가정법(cultural subjunctive mood) 등을 경험한 시기였다. 오늘날 한국 사회에서 네트워크 시대가 성숙되어 감에 따라 개인/사회적 차원의 미디어 퍼포먼스가 확산되고 있는 점(예, 온라인 게임, 사이버 조문, UCC, 셀카 등)을 고려할 때 향후 커뮤니케이션 학계에서 미디어와 인간의 관계에 대한 새로운 조망이 필요하며, 미디어 퍼포먼스의 시각은 미디어와 관련된 사회문화현상을 설명하는데 많은 기여를 할 수 있을 것이다.

A rapid development of new electronic media(HDTV, Web, mobile media, digital camera, etc.) necessitates turning the traditional discussion of the media from the production side to that of the extensive 'media performance'(coined in this paper) in terms of the reception. While media performance was very limited in the past, recently individuals equipped with web and mobile media take initiatives in the performative acts of expressing themselves. This paper focuses on the expansion of media performance in the network society and specifically explores the cultural meaning of the 'Red Devil' in the 2002 World Cup Korea/Japan from the perspective of media performance. During the 2002 World Cup in Korea, all of the Korean people became 'Red Devils' and experienced 'liminoid' as Victor Turner called(communitas, anti-structure and cultural subjunctive mood). When we take consideration into the extensive and expansive phenomena of media performance in terms of personal and society levels(such as online games, cyber condolence, UCC, self-camera, etc.), we need to tum our attention to the newly emerging genres of media performance and relate them to the exploration of the relationship between human and media.

목차
1. 서론
2. 퍼포먼스 이론과 빅터 터너의 리미노이드, 코뮤니타스, 문화적 가정법
3. '네트워크 사회'에서의 '미디어 퍼포먼스'
4. 2002년 한일 월드컵 '붉은악마 현상'에 관한 기존 연구 동향
5. '미디어 퍼포먼스' 시각에서 본 '붉은악마 현상'
6. 결론
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