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보육교사의 교사효능감 및 교사신념이 직무스트레스에 미치는 영향

Effects of Child Care Teachers' Sense of Efficacy and Belief on Job Stress
한국영유아보육학 제56집, 2009.3, 187-208 (22 pages)
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초록
본 연구는 보육교사의 배경 변인들에 따라서 보육교사의 교사효능감과 교사신념 및 직무스트레스에 차이가 있는지와 보육교사의 교사효능감과 교사신념 및 직무스트레스 사이에 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고 마지막으로 보육교사의 교사효능감과 교사신념이 직무스트레스에 미치는 상대적인 영향력을 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울 및 경기 지역의 어린이집 교사 92명을 대상으로 설문조사를 실시하여 t, F 검증을 실시하고 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며, 보육교사의 교사효능감과 교사신념이 직무스트레스에 미치는 상대적인 영향력을 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 그 결과, 보육교사의 배경변인 중 근무기관유형에 따라서 보육교사의 교사효능감, 교사신념, 직무스트레스 모두에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 교사효능감 및 교사신념이 직무스트레스에 미치는 상대적인 영향을 알아본 결과, 교사신념이 가장 큰 설명력을 보였고 그 다음으로 교사효능감의 순으로 설명력을 나타냈다. 즉, 교사효능감이 높고 아동 중심적인 교사신념이 높은 교사일수록 직무스트레스를 적게 받는 것으로 나타났다.

The purpose of this study was to examine the relationship among child care teachers' sense of efficacy, belief and job stress. In this study, the subjects were 92 teachers of child care center in Seoul and Kyunggi-Do. Teachers were subjected to teacher-report questionnaires which included on topics of child care teachers' sense of efficacy, belief and job stress. The data were analyzed by the statistical methods of frequencies, Pearson's correlation and regression analysis with SPSS program.
The major results of this study are summarized as follows;
First, there were significant differences in child care teachers' sense of efficacy, belief and job stress according to the type of day care centers. Public child care centers' teachers showed higher scores in both sense of efficacy and belief to teachers in private ones. Also, Public child care centers' teachers exhibited less in job stress than private ones.
Second, the child care teachers' sense of efficacy as well as belief was significantly related to job stress. Specifically, the teachers who had higher sense of efficacy and child-centered belief showed significantly less in job stress. In terms of relative influences, child care teachers' belief was the most significant variable to explain teachers' overall job stress.
In conclusion, child care teachers' sense of efficacy and belief was associated with job stress. Thus, it should be considered that child care teachers' sense of efficacy and child-centered belief are important factors in order to improve psychological well-being of child care teachers.

목차
[요약]
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract
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