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The Recognition of difference and the sublation of differentiation in Hannah Arendt's concept of politics

Vol.94, 2008.2, 55-82 (28 pages)
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Abstract
이 논문은 아렌트의 정치 개념을 도입하여, 국가 권력의 장악이나 유지 및 분배에 관련하여 논의되고 있는 기존의 정치 개념으로부터 벗어나, 정치가 인간 활동 전반에 걸친 광의적 활동으로 논의되어야 함을 보여주고자 한다. 아렌트의 정치는 자유롭게 사유하고 대화하며 서로를 이해하는 의사소통적 행위를 통해 가능하며, 이를 위해서는 사적 영역에서의 경제적 안정이 전제되어야 한다. 그러나 경제적 문제는 아렌트의 논의처럼 더 이상 사적 영역에 머물러 있지 않다. 경제적 영역에서의 차이가 공동체의 참여와 정치적 행위의 실현 가능성을 결정짓는 잣대로 작용하고 있기 때문이다. 정치 개념을 회복하기 위한 적절한 조건으로서 수평적 차원에서의 다름과 수직적 치원에서의 차이를 구분하여 설명하고 양자의 인정과 지양을 통해 현대 사회에 적합한 정치 개염을 논의해야 할 것이다. 또한 대부분의 국가들이 표방하고 있는 민주주의 사회에서 아렌트의 정치 개념이 실현가능한가의 문제를 최근에 나타나는 일련의 정치적 활동을 통해 생각해보고, 여기서 파생되는 정치적 행위의 폭력성은 이후에도 중요하게 논의되어야 할 것이다.

This article aims at discussion of politics as broad sense in various human activities. The existing politics is understood of commanding, maintaining, or sharing of state power. But Arendt's politics is different from that. Arendt's politics is possible to realize when we are thinking, speaking, and understanding in communication with freedom. For the sake of that, politics is supposed the economic stability in the private realm. But the economic problem of the present day is not belong to the private realm, but the public realm. So this article deals with the economic problem from political problem as the gap between haves and have-not. The gap between haves and have-not gives rise to a difference in society. The difference is decisive condition that it is possible to realize political action and participation in public. I intend to devide the difference into two. One is horizontal difference, the other is perpendicular difference; the former results from thinking and speaking in communication, the latter results from labour and working. Especially, perpendicular difference is the chief obstacles to political action. For the proper condition to recovery of politics, we are going to discussion about the explanation for horizontal and perpendicular difference through the recognition of difference and the sublation(Aufheben) of differentiation. Also we are thinking about the possibility of Arendt's politics in democratic society through a series of political activity. From now on, we will think of the violence of political action in political activity. That is important the remaining theme for us.

TOC
【요약문】
Ⅰ. 현대 사회에 적합한 정치 개념의 필요성
Ⅱ. 다름과 차이
Ⅲ. 반쪽의 정치 개념: 다름의 인정
Ⅳ. 반쪽의 정치 개념: 차이의 지양
Ⅴ. 새로운 정치 개념의 재구성을 위하여
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