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The Forecasting of Augmented Reality Service with Scenarios

No.17, 2010.3, 173-198 (26 pages)
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Abstract
군사적 목적으로 시작된 증강현실 기술은 2000년대로 넘어오면서 무선인터넷과 위치기반기술 등의 등장으로 기술의 변혁기를 맞이하고 있다. 특히 현실에 불러오는 가상의 정보가 시각 분야에서 청각, 촉각, 후각 등 다른 감각으로 확장할 수 있는 가능성 때문에 인간의 지각을 풍요롭게 하는 매체의 일환으로 주목을 받고 있다. 그러나 이 기술에 대한 관심이 단순한 호기심에 그치지 않고 유용성을 획득하면서 지속적인 발전을 꾀하려면 산업 구조의 변화를 직시하고 미래를 예측하며 그에 대응할 수 있는 전략을 세워야한다. 따라서 본 연구에서는 산업의 환경이 근본적으로 변화할 때 많이 사용되는 시나리오 분석법을 활용하여 증강현실 서비스의 발전양상을 3단계로 나누어 전망해보고자 한다.
증강현실 서비스의 첫 번째 발전 단계는 사용자 확산의 시기로 기술이 발전하면서 증강현실 서비스를 이용할 수 있는 기기의 가격이 하락한다. 또한 콘텐츠들은 주로 실생활에 유용한 정보를 전달하는 인포테인먼트형의 콘텐츠를 중심으로 성장한다. 2단계는 증강현실 서비스의 대중화시대로 사용자들은 증강현실 서비스가 가능한 디바이스를 한 개 이상 소유하게 되고 게임성이 추가된 재미 위주의 콘텐츠들의 등장이 예고된다. 또한 사용자의 몰입을 보장하기 위해 콘택트렌즈를 스크린으로 활용할 수 있는 기술 등이 개발되며, 개인정보 보안에 대한 기술이 발전한다.
마지막 3단계는 SF의 문학적 상상력이 실제 서비스로 구현되는 단계이다. 증강현실 서비스는 사용자의 감각을 관장하는 대뇌 중추와 연결되어, 뇌 신호와 직접 접속하여 별도의 입력 인터페이스 없이 생각만으로 서비스를 사용할 수 있는 형태로 발전한다. 특히, 시청각뿐 아니라 후각, 촉각, 미각 등 모든 감각 경험을 포괄할 수 있게 되므로 콘텐츠들의 실재감과 사용자들의 몰입감이 극대화될 것이다.

Augmented reality technology was invented for military purposes at the beginning. But the development of wireless and location based technology in 2000s makes AR services reach the age of innovation. Especially, it attracts attention as a media which enriches our perception. There is a potential that it can extend the virtual information in the real world from optical sense to auditory, tactile, and olfactory sense.
For attracting continuous interest in this technology and developing useful service, the players need to monitor the structural change of industry, forecast the future, and plan strategies. In this study the development aspects of AR service is forecasted in 3 steps with scenario analysis which is widely used when there is an essential change of industry environment.
The first development level of AR service is the time of user expansion. Development of the technology will influence lower price of AR device. Infortainment contents which contain useful daily information will be the main source of the development.
The second development level is the time of AR trend. The user will have more than one AR devices. The entertainment contents like games will appear. To make user absorbed, contact-lens will be used as a screen. Personal information protection technology will develop as well.
The last level, literary imagination of SF will be materialized in the real service. AR service will not need to have input interface device, only user’s brain will take that function. The technology connects cerebrum and exchanges information directly to sensory organs. From optical to auditory, tactile, and olfactory senses will be included so it will provide sensuously maximized experience. In this AR environment the user can be immersed deeply.

TOC
국문 초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 시나리오 기법을 활용한 증강현실 산업의 미래 예측
Ⅲ. 증강현실 서비스의 단계별 시나리오
Ⅳ. 결론
참고문헌
〈ABSTRACT〉
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