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차량 애드혹 네트워크를 위한 이동 그룹 기반 차량 위치 서비스 관리 방안

Mobile Group based Vehicle Location Service Management Scheme for VANETs
정보과학회논문지 : 정보통신 제38권 제1호, 2011.2, 58-69 (12 pages)
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초록
차량의 높은 이동성과 광범위한 이동 범위, 도로 레이아웃에 의해 제한된 이동 경로와 같은 특징을 가진 차량 애드혹 네트워크 환경에서 차량들의 위치 정보를 제공하기 위한 차량 위치 서비스에 대한 연구들이 진행되었다. 차량 애드혹 네트워크에서의 차량 위치 서비스는 각 차량을 담당할 위치관리서버와 차량을 매핑하는 방식에 따라 성능과 오버헤드가 달라지게 된다. 기존의 연구에서 제안된 차량 위치 서비스는 차량과 서버 간 거리가 고려되지 않거나, 차량과 서버 간 매핑 변경이 빈번히 발생한다는 문제점이 있다. 이에 본 논문에서는 서로 가깝게 위치한 차량들을 이동 방향 별로 그룹화하고 관리 대상 차량들과 동일한 방향으로 이동하는 차량 가운데 위치관리서버를 둠으로써 차량과 위치관리서버 간의 지역적 근접성을 유지하면서도 매핑 지속 시간을 증가시켜 차량의 ‘위치 등록’ 오버헤드를 줄이고, 위치 관리 서비스 성능을 향상시키는 방안을 제안하였다. 시뮬레이션을 통해 기존 방안과의 성능을 비교해 보았으며, 제안방안이 낮은 오버헤드로 보다 정확한 위치 서비스를 제공함을 확인하였다.

Researches have been developed for vehicle location service provides location information of vehicles in the vehicular ad-hoc networks (VANETs), which is characterized by the high mobility over a large-scale area following a limited road layout. Performance and overhead of vehicle location service management in VANETs vary depending on the mapping mechanisms assigning the vehicle to the location server. With the existing mapping mechanisms, either the distance between the location server and the vehicle is not reflected, or the changes of the mappings between location server and vehicle have to occur frequently. In this paper, location service management mechanism is proposed which dynamically groups the vehicles running nearby according to their moving direction and utilizes one of the vehicles in the group as the location server. The proposed mechanism maintains the regional proximity between vehicle and location server while enlengthen the time duration during which the mapping between location server and vehicle is maintained. Through a simulation, the performance of the proposed mechanism is compared with an existing approach. The simulation results show that the proposed mechanism provides more accurate location discovery service with lower overhead.

목차
요약
Abstract
1. 서론
2. 관련 연구
3. 제안 방안
4. 성능 평가
5. 결론
참고문헌
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  1. B. Karp , 2000 , GPSR: Greedy Perimeter Stateless Routing for Wireless Networks , Proceedings of the sixth annual ACM, IEEE International Conference on Mobile computing and networking (MobiCom ’00) : 243 ~ 254

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