Category Spanning and Audience Consensus on Audience Appeal

- Contingency of Multiple Category Membership Effect in the Korean Film Market

Korean Journal of Sociology Vol. 45 No.6, 2011.12, 131-152 (22 pages)
인용정보 복사
Quick View Quick View
구매하기 6,000원
인용하기
이용수 : 131건
피인용수 : 0건
분야내 활용도 : 33%
자세히 보기 >

· 이용수 : 2010년부터 집계한 원문다운로드수

· 피인용수 : DBpia 논문 가운데 해당 논문을 인용한 논문수

· 분야내 활용도 : 최근 24개월간 DBpia 이용수를 기준으로 산출 / 0%에 가까울 수록 활용도가 높고, 100%에 가까울 수록 활용도가 낮음

초록
This study sought to advance previous studies on the effect of category membership on audience appeal. Previous research has shown that a distinct market identity of a product benefits its performance. A product with a membership across multiple categories performs poorly since it confuses audience for evaluation, lowering its audience appeal. Recent studies have refined previous literature by showing that the degree of category contrast, not simply the number of categories, matters for audience appeal. However, those studies measured the degree of category contrast at the level of a category (e.g., a high contrast category versus a low contrast one). When audiences evaluate a film, however, they seek to identify a category of a film as a whole (e.g., a comedy-horror film). Thus, using the Korean film industry data, we presented a measure of audience consensus on categorizing a film to examine how diverse audiences identify an overall category of a film coherently. A film’s low score in this measure indicat es that the audiences have difficulties categorizing it, lowering its audience appeal. We also sought to go a step further by analyzing interaction between the number of categories and audience consensus on two types of audience appeal, the number of critical reviews and ticket sales. We demonstrated that the number of categories negatively affects audience appeal, but its effect is contingent on how coherently audiences perceive overall categorization of a product.

목차
THE KOREAN FILM INDUSTRY
CATEGORIES AND AUDIENCE CONSENSUS
DATA AND METHODS
ANALYSES
RESULTS
DISCUSSION
REFERENCES
키워드

논문의 주요 키워드를 제공합니다. 키워드를 클릭하여 관련 논문을 확인해 보세요!

인용된 논문 (0)

알림서비스 신청하고 '인용된 논문' 정보를 메일로 확인 하세요!

해당 논문은 인용된 논문 정보가 없습니다.

제 1 저자의 다른 논문 (52)

Chan-ung Park 식별저자 저자의 상세정보를 확인해 보세요.

권호 내 다른 논문 (9)

Korean Journal of Sociology Vol. 45 No.6 의 상세정보를 확인해 보세요.

추천 논문 (10)

DBpia 추천논문과 함께 다운받은 논문을 제공합니다. 논문 초록의 텍스트마이닝과 이용 및 인용 관계 분석을 통해 추천해 드리는 연관논문을 확인해보세요.

DBpia 추천논문

더 많은 추천논문을 확인해 보세요!

함께 다운받은 논문

지표

이용현황

· 이용수

· 이용순위 상위 Top3

자세히 보기 >
No 상위 이용이관 이용수
1 연세대학교 58
2 고려대학교 10
3 서울대학교 7

활용도

· 활용지수

· 논문의 활용도 추이 (주제분야 기준)

자세히 보기 >

: %

2016-09
2016-10
2016-11
2016-12
0
20
40
60
80
100
  • 0%
  • 20%
  • 40%
  • 60%
  • 80%
  • 100%

인용수

상세정보
저작권 정책

누리미디어에서 제공되는 모든 저작물의 저작권은 원저작자에게 있으며, 누리미디어는 각 저작물의 내용을 보증하거나 책임을 지지 않습니다. 단, 누리미디어에서 제공되는 서지정보는 저작권법에 의해 보호를 받는 저작물로, 사전 허락 없이 임의로 대량 수집하거나 프로그램에 의한 주기적 수집 이용, 무단 전재, 배포하는 것을 금하며, 이를 위반할 경우, 저작권법 및 관련법령에 따라 민, 형사상의 책임을 질 수 있습니다.

맨 위로 이동
  • 개인회원으로 로그인하셔야 이용이 가능합니다.
  •  개인회원
  •  기관회원
  • 소속기관
  • 아이디
  • 비밀번호
  • 개인회원가입으로 더욱 편리하게 이용하세요. 일반회원 가입하기

    아이디/비밀번호를 잊으셨나요? 아이디/비밀번호 찾기