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로봇 기술을 활용한 키네틱 아트 조형물에서의 제스쳐 표현 및 3차원 시뮬레이터 기반의 다개체 동기화

Gesture Generation and Synchronized Multi Agent with 3Dimensional Simulation in Robot-based Kinetic Art
HCI 2012, 2012.1, 201-204 (4 pages)
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초록
동적 움직임과 미술 영역을 융합한 키네틱 아트의 경우, 로봇 기술을 활용한 사례가 증가하고 있다. 이러한 이질적인 두 분야의 융합은 각 요소의 장단점을 상호 보완함을 전제로 한다. 본 논문은 목조 두상과 2 축 팬틸트 로봇을 결합한 전시 조형물의 개발 사례를 토대로, 각 개체별 제스쳐 생성의 방법론에 대해 소개하고, 네트워크 기반의 다수 조형물의 모션 동기화 구현 사례에 대해 논하고자 한다.

The kinetic arts that combines the conventional arts with dynamic movement has the tendency of robot-based arts in recent years. It is clear that this kind of hybrid system should be complementary to each other. In this paper, with the hybrid system based on wooden sculptures controlled by 2 axis pan-tilt typed robot, we proposed the gesture generation for task execution in standalone mode and the synchronization of multiple robot agent.

목차
요약
Abstract
1. 로봇 기술 기반 조형물의 제스쳐 표현
2. 다수 로봇의 동작표현을 이용한 키네틱 아트
3. 개별 모드에 따른 제스펴 표현 사례
4. 집단 동기화 모드
4. 결론
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