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GPU 기반의 옥트리 탐색을 통한 볼륨 렌더링의 가속 기법

Accelerating Volume Rendering Using GPU-Based Octree Traversal
HCI 2012, 2012.1, 205-207 (3 pages)
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초록
볼륨 데이터를 가시화하는 기법 중 볼륨 광선 투사법은 가장 좋은 화질의 영상을 만들어낸다. 하지만 볼륨 데이터는 그 크기가 방대하기 때문에 렌더링 시간이 오래 걸리는 문제점이 있다. 이러한 문제를 보완하기 위하여 최근에는 GPU 를 이용하여 볼륨 광선 투사법을 가속화 하는 많은 기법들이 연구되고 있다. 본 논문에서는 볼륨 광선 투사법을 가속화하기 위한 GPU 기반의 효과적인 빈 공간 도약 기법을 제안한다. 최대-최소 옥트리를 생성하고 생성된 옥트리의 루트 노드부터 투명하지 않은 것으로 정해진 밀도 값을 탐색하여 볼륨 데이터의 바운딩 박스를 최소화 시키고, GPU 기반의 볼륨 광선 투사법을 생성된 바운딩 박스에 적용한다. 최소화 된 바운딩 박스를 렌더링하기 때문에 기존의 볼륨 광선 투사법과 비교하여 빠른 시간에 동일한 결과물을 생성한다.

In volume visualization, the volume ray-casting makes the highest quality of images. However it spends too much time because the size of volume data is huge. Recently, various researches have been proposed to accelerate GPU-based volume rendering to solve these problems. In this paper, we propose an efficient GPU-based empty space skipping to accelerate volume ray-casting. This method creates min-max octree and minimizes bounding box by evaluating density values of the octree. Then GPU-based volume ray-casting is applied for minimized bounding box. This method generates the same results as previous volume ray-casting with the advantage of faster run time because of using minimized bounding box.

목차
요약
Abstract
1. 서론
2. 옥트리를 이용한 GPU 기반 볼륨 렌더링
3. 실험 결과
4. 결론
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