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직관적 상호작용 지향의 유아용 모바일 영어 학습 서비스

Mobile English Learning Service for Kids based on User's Intuitive Interaction
HCI 2012, 2012.1, 325-327 (3 pages)
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초록
본 논문은 증강현실(AR: Augmented Reality) 기술의 장점을 활용해 영어를 처음 접하는 유아가 놀이를 통해 직접 경험하며 자연스럽게 학습할 수 있는 모바일 기반의 유아용 영어 학습 서비스를 제안한다. 모바일의 하드웨어 발전과 확산으로 인해 눈으로 보는 현실 세계에 가상 물체를 겹쳐 보여주는 증강현실 관련 서비스가 증가하고 있다. 현재까지는 엔터테인먼트 사업, 마케팅, 위치 기반 서비스와의 연계를 통한 활용이 많은데, 앞으로 증강현실의 응용 분야 중에서 가장 유망한 분야 중의 하나가 교육이다. 증강현실기반의 이러닝 시스템(e-Learning system)은 학습자에게 생동감 있는 영상을 보여줄 수 있기 때문에 특히 집중력이 낮은 유아의 흥미를 유발 시킬 수 있다. 모바일은 시간적, 공간적인 제약을 해소할 수 있고, 다른 기기보다 사용 편의성 측면에서 유아에게 적합하다. 모바일의 카메라에 들어온 알파벳 이미지를 영상처리 기술을 활용해 해당되는 3D 오브젝트를 증강 시킨다. 증강된 3D 오브젝트를 버튼 및 화면을 터치해서 다양한 상호작용을 할 수 있다.

In this paper, we propose english learning service for kids based on mobile augmented reality(AR) platform. Aided by the increasing popularity of smart phones, AR services are getting increasing. AR is technology that seamlessly overlays computer graphics on the real world. These days there are various areas using AR such as entertainment, marketing, location-based AR. One of the most promising areas is education. AR in education shows lifelike images to users for realism. It"s a good way for improving concentration and attention to kids. In this paper, we propose english learning service for kids based on mobile AR platform. A moblie solves the problem of time and space limitations. It"s more suitable for kids than other electronic equipments. It overlays the 3D virtual objects on the alphabet images of a video input frame using image processing techniques. It"s possible to interact with the 3D virtual objects using buttons and a touch screen.

목차
요약
Abstract
1. 서론
2. 기존 서비스와 차이점
3. 시스템 구성
4. 결론 및 향후 연구
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