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Emotional Palette

- Trend에 따른 감성적 사용자 경험 요소 매핑

Emotional Palette: Mapping Affective User eXperience Elements based on Trend
HCI 2008, 2008.2, 1301-1305 (5 pages)
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초록
감성 디자인의 중요성은 점점 강조되는 반면, 제품의 전반적인 디자인 아이덴터티로부터 실질적인 오감만족을 제공하기 위해 사용자 요소들을 적절하게 통합하는 작업은 그리 체계적으로 이루어지지 않았다. 본 연구는 트렌드 분석에 따른 감성 어휘를 추출하고, 사용자 경험 요소를 매핑하여, 사용자 경험 요소를 통일성 있게 제품 디자인에 활용할 수 있도록 하기 위해 실시되었다. 본 연구에서 사용자 경험 요소는 칼라, 소재$마감, 사운드로 국한하였다. 이를 위해 각종 문헌 조사와 트렌드 분석 업체 및 사용자 경험 전문가들이 ‘ 08~’ 09 트렌드를 분석하고, 이를 가장 잘 반영할 수 있는 감성 형용사 31개를 최종 추출하였다. 추출된 31 개의 어휘간 유사성 평정을 실시한 후, 다차원척도 분석을 통하여 2 차원의 감성축을 구성할 수 있었다. 트렌드 감성 어휘는 ‘human-centered’ vs. ‘techno-centered’ 및 ‘warm vs. cool’ 의 2 차원 공간에서 표현될 수 있었다. 다음으로 각 어휘에 따른 칼라, 소재&마감, 사운드 자극을 각각 제작한 후, 참가자들로 하여금 2 차원 감성 평면 위에서 직접 매핑시키는 실험을 통하여 이들간의 부합 정도를 검증해 보았다. 실험 결과를 토대로 가장 근접한 위치의 감성 어휘와 감성 요소들을 연결시키고, 디자이너들이 활용할 수 있도록 시스템화하였다. 추후 더욱 견고한 차원 구축 및 시스템화를 통해 실질적인 감성 디자인을 가이드 할 수 있을 것으로 기대된다.

Emotional design gets more and more important. However, the systematical approaches to integration of user experience elements in product design have been rarely tried. This study consists of three parts. We extracted affective words fitting to design direction based on trend analysis. Then, user experience elements were matched with affective words. Finally, a prototype system was made to guide designing affective factors in electronic products. In the present study, user experience elements were defined as color, material & finishing, and sound. Through various documents analysis and trend analysis, trend analysis experts and user experience designers extracted 31 affective keywords which could fully reflect current trend. After paired-comparison of selected keywords, 2 sensibility dimensions were obtained by multidimensional scaling. Trend affective keywords could be explained by 2 dimensions of human-centered" vs. "techno-centered" and "warm vs. cool" Next, user experience elements stimuli were matched with each keyword by user direct positioning on the 2 dimensions affective map. Based on the result of the experiment, the prototype system was developed for the product designers. The results of the current study could guide designers to design emotionally satisfactory products.

목차
요약
Abstract
1. 서론
2. 관련 연구
3. 트렌드를 반영한 감성 디자인 어휘 수집 및 감성 어휘 모형 구축
4. 디자인 요소 제작 및 요소 공간화를 통한 상대적 좌표값 추출
5. 시스템 구현
6. 결론 및 추후 연구
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