공공도서관 아동열람실의 공간구성 및 가구특성 분석

Analyses on Spatial Compositions and Furniture Characteristics of Children’s Reading Rooms in Public Libraries
설비공학논문집 제24권 제7호, 2012.7, 567-577 (11 pages)
인용정보 복사
Quick View Quick View
구매하기 6,000원
인용하기
이용수 : 149건
피인용수 : 1건
분야내 활용도 : 8%
자세히 보기 >

· 이용수 : 2010년부터 집계한 원문다운로드수

· 피인용수 : DBpia 논문 가운데 해당 논문을 인용한 논문수

· 분야내 활용도 : 최근 24개월간 DBpia 이용수를 기준으로 산출 / 0%에 가까울 수록 활용도가 높고, 100%에 가까울 수록 활용도가 낮음

초록
This study examines the spatial compositions of children’s reading rooms, furniture characteristics, and users’ satisfaction levels for the furniture in public libraries. Field measurements and surveys were performed in 5 public libraries. Results imply that the spatial compositions of reading rooms in libraries were classified into three categories according to the locations of bookshelves and reading space. Management areas should not be located at the edge of reading rooms but be located at the center of reading rooms to avoid clerks’ narrow viewing angle toward young kids and to ensure security for the kids. The evaluation for bookshelves according to evaluation checklists was acceptable, but users were not always satisfied with the bookshelves due to the inappropriate positions of books in shelves. The evaluation for desks was generally acceptable according to the checklists and users were satisfied with them. In general, the desk with higher scores by the checklist provided better satisfaction to users. However, the score by checklist for chair and user satisfaction were not always similar each other. Convenience areas in reading rooms were not enough compared to bookshelf, reading and management area. Computer tables that were designed in a way that users sit down and use the computers were highly preferred.

목차
ABSTRACT
1. 서론
2. 공공도서관의 구성개념 및 선행연구
3. 연구 방법
4. 결과 및 고찰
5. 결론 및 향후 연구
참고문헌
키워드
참고문헌 (9)

현재 논문의 참고문헌을 찾아 신청해주세요!

  1. , 2004 , National code for promotion of library and reading, article 183

  2. Shin, H. , 2005 , Study on the architectural planning of a children’s library , 석사 , Seoul National University

  3. Park, S. , 2005 , A study on the space composition with the Typological analysis of children’s library , 석사 , Dankuk University

  4. Kim, H. , 2005 , A study on planning children’s reading room within a public library based on child development and psychological approach , 석사 , Kunkuk University.

  5. Byoun, J. , 2004 , A study on plan for activating in children library:focused on the case in Dong Hwa Gi Cha children library , 석사 , Hanyang University

  6. Lee, Y. , 2004 , The current children’s libraries situations and the development plan , 석사 , Pusan National University

  7. Choi, J. , 2005 , A study on the interior design planning of a child-library for preschool children: focused on children ages one to prescho oler , 석사 , Sangmyung University

  8. Park, J. , 2002 , A study on planning interior space for children’s library:focused on the space composition and furniture arrangement of children library for preschooler , 석사 , Yonsei University

  9. Kang, Y. , 2004 , A study on furniture arrangement in a children’s reading room of public library based on the space plan , 석사 , Kyoungki University.

인용된 논문 (1)

알림서비스 신청하고 '인용된 논문' 정보를 메일로 확인 하세요!

제 1 저자의 다른 논문 (2)

전세란 식별저자 저자의 상세정보를 확인해 보세요.

권호 내 다른 논문 (8)

설비공학논문집 제24권 제7호 의 상세정보를 확인해 보세요.

추천 논문 (10)

DBpia 추천논문과 함께 다운받은 논문을 제공합니다. 논문 초록의 텍스트마이닝과 이용 및 인용 관계 분석을 통해 추천해 드리는 연관논문을 확인해보세요.

DBpia 추천논문

더 많은 추천논문을 확인해 보세요!

함께 다운받은 논문

지표

이용현황

· 이용수

· 이용순위 상위 Top3

자세히 보기 >
No 상위 이용이관 이용수
1 연세대학교 9
2 건국대학교 중원도서관 7
3 부산대학교 7

활용도

· 활용지수

· 논문의 활용도 추이 (주제분야 기준)

자세히 보기 >

: %

2016-09
2016-10
2016-11
2016-12
0
20
40
60
80
100
  • 0%
  • 20%
  • 40%
  • 60%
  • 80%
  • 100%

인용수

상세정보
저작권 정책

누리미디어에서 제공되는 모든 저작물의 저작권은 원저작자에게 있으며, 누리미디어는 각 저작물의 내용을 보증하거나 책임을 지지 않습니다. 단, 누리미디어에서 제공되는 서지정보는 저작권법에 의해 보호를 받는 저작물로, 사전 허락 없이 임의로 대량 수집하거나 프로그램에 의한 주기적 수집 이용, 무단 전재, 배포하는 것을 금하며, 이를 위반할 경우, 저작권법 및 관련법령에 따라 민, 형사상의 책임을 질 수 있습니다.

맨 위로 이동
  • 개인회원으로 로그인하셔야 이용이 가능합니다.
  •  개인회원
  •  기관회원
  • 소속기관
  • 아이디
  • 비밀번호
  • 개인회원가입으로 더욱 편리하게 이용하세요. 일반회원 가입하기

    아이디/비밀번호를 잊으셨나요? 아이디/비밀번호 찾기