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목일신 동시 연구

A Study on Children’s Verses of Mok Il-shin
한국아동문학연구 제23호, 2012.12, 315-351 (37 pages)
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초록
목일신은 1930년대에 주로 활동했던 시인이다. 그는 한국인이라면 누구나 잘 알고 있는 동요 「자전거」와 「누가누가 잠자나」 등을 비롯해, 생전에 동요ㆍ시ㆍ유행가사ㆍ교가ㆍ국민가요ㆍ산문 등 약 400여 편의 작품을 남겼다. 그럼에도 그는 한국아동문학사에서 주목받지 못했으며, 안타깝게도 지금까지 그의 작품에 대한 연구와 평가가 제대로 이루어지지 않고 있다.
본 논문은 그 점에 착안해 흔히 동요의 황금기라 일컬어지는 1930년대에 작품 활동을 펼쳤던 목일신의 삶과 그의 작품을 소개하고자 기획되었다. 이 논문에서는 목일신이 남긴 작품들 가운데 동요만을 대상으로 논의를 진행했다. 연구 대상 작품은 목일신이 생전에 자신의 발표된 작품을 모아놓은 스크랩과 필자가 새롭게 발굴한 작품 모두를 포함했다.
연구 결과, 목일신의 동요는 1930년대에 들어와 본격적으로 촉발된 ‘동요와 동시의 구별’ 논쟁과는 일정한 거리를 유지한 채, 1920년대를 풍미했던 노래 중심의 정형동시의 맥을 상당부분 이어가고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 그러면서도 그의 동요는 내용면에서 1920년대 동요의 주된 경향이었던 애상성과 달리 밝고 건강한 동심을 담아내고 있는 것이 특징이었다.
또한, 형식적인 면에서 목일신 동요는 음성상징어가 유난히 많이 사용되고, 독특한 행갈이와 연갈이를 통해 시적 효과를 만들어내고 있는 것을 발견할 수 있었다. 이러한 창작기법상의 음성상징어 활용과 독특한 시형의 변화는 그의 작품을 더욱 밝고 경쾌한 분위기를 만들어내는 데 크게 일조하고 있음을 알게 되었다.
이처럼 목일신은 비록 지난 100년의 한국아동문학사에서 그다지 주목받지 못했지만, 1930년대 많은 작품을 썼고, 오늘날까지 널리 사랑받는 작품을 많이 남긴 시인이다. 따라서 조금 늦은 감이 없지 않지만, 향후 그의 문학에 대한 관심과 더욱 심층적인 연구를 할 필요가 있다고 생각한다.

Mok Il-shin is a poet who mainly wrote in the 1930s. He left approximately 400 literary work including children’s song, poem, lyrics, school song, national folk song, and prose as well as well-known Korean children’s songs 「bicycle (jajeongeo)」 and 「who’s sleeping (nuganuga jamjana)」. However, he did not receive much attention, and the value of his literary work has not been properly studied nor assessed until today.
For this reason, this paper was planned to introduce the life and the literary works of Mok Il-shin, who enthusiastically worked especially in the 1930s when is called the golden age of children’s song. This paper discusses children’s song only among the many literary works that he left. The research object was chosen from the collection that Mok Il-shin scrapped himself and his literary works that I found.
After studying his works, this study could find that his works considerably carry on the tradition of the 1920s’ song-oriented standard children’s poem by keeping some distance from the 1930s’ dispute of “differentiation of children’s song and children’s poem.” However, the context of his children’s song was different from the trend of the 1920s which is the feeling of sorrow. Rather, the context of his work contains bright and healthy childhood.
Also, this paper could realize that in the format of his children’s song, symbolic sounds were used a lot, and by making unique changes of lines and stanza he created poetic effects. This distinctive use of symbolic sounds and unique change of poem’s format contribute to his works to be more bright and cheerful.
As mentioned earlier, Mok Il-shin has not been recognized for the past 100 years of Korean children’s literature history. However, he worked more passionately than any other poet in the 1930s and left many literary pieces that are widely loved until today. Therefore, even if it is a little belated, his literary works deserve more attention and in-depth studies.

목차
《요약》
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 자연과 일상 속 밝고 건강한 동심
Ⅲ. 음성 상징어를 활용한 경쾌한 리듬감
Ⅳ. 다양한 분행과 분연 통한 형식미
Ⅴ. 나오는 말
참고 문헌
《Abstract》
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