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스마트폰 푸시알림 이용에 관한 연구

A Study On Usage Of Smartphone Push Notification
HCI 2013, 2013.1, 388-392 (5 pages)
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초록
최근 스마트폰의 보급과 더불어 스마트폰에서 수신되는 푸시알림을 끊임없이 확인하는 모습은 현대 정보사회의 일상적인 현상이 되었다. 이 연구는 스마트폰 푸시알림을 대표적인 침투미디어의 사례로 보고, 알림 수용 모델 요인 중 메시지와 맥락, 인터페이스에 따른 알림 이용을 알아보고자 한다. 이를 위해 스마트폰 사용자 52 명의 이틀간 푸시알림 데이터를 알림 스크린캡쳐 기록과 다이어리, 그리고 별도의 인터뷰를 통해 수집하였다. 분석결과 첫째, 스마트폰 이용자들은 푸시알림 전달방식을 다양한 형태로 조절하며 사용하고 있었다. 둘째, 스마트폰 이용자들은 자신과의 관련성이 높은 문자, 메신저, 메일 등 사회적인 속성의 발신 메시지에 더 높은 접속 반응률을 보였다. 셋째, 스마트폰 이용자들은 주의 집중도가 높은 집과 이동하는 장소에서 알림을 즉시 확인하는 비율이 높았고, 사회적 상호작용에 일어나는 학교/회사, 상업, 공공장소에서는 알림 확인을 미루는 비율이 높은 것으로 나타났다. 이 연구는 스마트폰 푸시알림 이용을 실증적 데이터를 토대로 분석한 최초의 연구로, 향후 연구와 관련 산업계에 알림 활용에 관한 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

With the rapid dissemination of smartphones, the scene of cheaking smartphone notification constantly is very common phenomena of modern information society. The purpose of this study is to figure out the usage of smartphone pushnotification as typical push media. The data of smartphone push-notification is gathered by images and diary using smartphone screen capture function. Experiment was conducted with 52 participants for 2 days. This study presents some implications. First, Smartphone users control their notification interface diversely. Second, the users respond rate of notification was relevant self-involvement and sender. Third, attention level of user and social interaction are also important contextual factors to make difference for the time of checking notification. This study is the first attempt to analyzed empirical data of smartphone push-notification, which is likely to provide significant implications for further studies and relevant industries regarding usage of push-notification.

목차
요약
Abstract
1. 연구배경
2. 관련연구
3. 연구방법
4. 결과
5. 결론
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