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인터랙티브 스토리텔링에서의 참여유형 카테고리 제안

A Suggestion for Category of Participation in Interactive Storytelling
디지털디자인학연구 제13권 제3호(통권 제39호), 2013.7, 403-412 (10 pages)
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초록
상호작용성은 사용자들로 하여금 선형적 내러티브에 직접 참여할 수 있는 가능성을 제공한다. 1967년 몬트리올 엑스포에서 선보인 최초의 인터랙티브 시네마인 〈Kinoautomat〉이후, 주로 영화와 게임의 분야에서 인터랙티브 스토리텔링은 새로운 미디어와 내러티브 경험의 결합을 위한 실험으로 인식되어 왔다. 그동안의 인터랙티브 스토리텔링은 문학, 게임, 영화 분야의 전문가들이 다양한 정의와 분류를 제시해왔으나, 모니터 기반의 인터페이스 상에서 선형적 내러티브에 참여자의 리액티브(reactive)한 반응을 이끌어내는 콘텐츠가 주를 이루어왔다. 그러나 최근의 뉴미디어 기술은 이러한 반응형 인터랙티브 스토리텔링의 영역을 더욱 넓히고 있으며, 특히 장소기반(location-based), 이동형(mobile), 혼합현실(Mixed Reality)을 적용한 사례들은 인터랙티브 스토리텔링의 기존 유형과 특징으로 분석하는 데에는 제한이 있다고 판단하였다. 이에 따라, 본 연구에서는 인터랙티브 스토리텔링의 새로운 가능성과 매체적 접근방식을 새롭게 분류하는데 목적을 둔다. 이를 위해 기존의 인터랙티브 스토리텔링의 사례 및 기존의 미디어이론가들의 분석을 살펴봄으로써 사용자 참여강도와 스토리텔링 패러다임을 정리한 뒤, 새로운 환경에서 이루어지고 있는 사례들을 통합할 수 있는 새로운 카테고리를 범주화 하여 제안하고자 한다. 이를 통해 기존의 인터페이스를 넘어, 다양한 융합적 환경에 적용될 수 있는 인터랙티브 스토리텔링의 프레임워크를 정립하고 기본연구가 되는 데에 본 연구의 의의를 둔다.

Interactivity offers possibility for users to participate in linear narrative. Since the first interactive cinema 〈Kinoautomat〉 presented in Montreal Expo 1967, interactive cinema has been perceived as an experiment for converging new media and cinematic experience. Interactive storytelling experts mainly from literature, game and cinema have offered diverse definitions and classifications, contents of monitor based interface which lead reactive response by participants are mainly existed. However recent new media technology expands its area from reactive interactive storytelling. Especially, interactive storytelling applying technologies such as location-based, mobile, mixed reality should be identified differently from conventional classifications. Therefore, this research tries to investigate new interactive storytelling possibility and classification. For this, case studies and analysis by conventional media theorists is investigated so that conventional paradigm for interactive storytelling and user interaction level can be organized. For those cases which cannot be categorized by conventional paradigm, I suggest new category which can integrate new cases in new media environment. Through this, this research aims to be a fundamental study for interactive storytelling framework which can be applied into diverse integrated environment beyond conventional interface.

목차
(요약)
(Abstract)
1. 서론
2. 인터랙티브 스토리텔링의 개념적 전제
3. 인터랙티브 스토리텔링 유형 카테고리
4. 결론
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  1. 김영용 , 2007 , 인터랙티브 미디어와 놀이 , 커뮤니케이션북스

  2. 박동숙 , 2005 , 디지털, 미디어, 문화 , 한나래

  3. 캐롤린 핸들러 밀러 , 2009 , 디지털미디어스토리텔링 , 커뮤니케이션북스

  4. Brenda Laurel , 2008 , 컴퓨터는 극장이다 , 커뮤니케이션북스

  5. Chris Crawford , 2005 , Chris Crawford on Interactive Storytelling , New Riders

  6. Christopher B. Stapleton , 2007 , Making Memories of a Lifetime, Emerging Technologies of Augmented Reality , IDEA GROUP PUBLISHING

  7. F.Sparacino , 2007 , Media in performance : Interactive Spaces for Dance, Theater, Circus, and Museum Exhibits , MIT Media Lab

  8. Janet Murray , 1997 , The Future of Narrative in Cyberspace , MIT Press

  9. Jeffrey Shaw , 2003 , Future Cinema , MIT Press

  10. Jenna Ng , 2012 , Fingers, Futures, Fates: Viewing Interactive Cinema in Kinoautomat and Sufferrosa , the Screen

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