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맛집 열풍의 감정동학과 사회동학

The emotional and social dynamics of Matjip fever
사회와 이론 2011년 1호(통권 제18집), 2011.05, 283-314 (32 pages)
DOI :10.17209/st.2011.05.18.283
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초록
본 연구는 오늘날 한국 사회에서 사람들이 왜 음식에 열광하고, 맛집을 찾아 나서는지를 감정사회학적으로 규명하는 것을 목적으로 한다. 먼저 본 연구는 ‘맛집 탐방자’들의 감정적 행위 원리를 ‘자기환상적 쾌락주의’로 규정하고, 현재 맛집 열풍의 사회적 발생 메커니즘을 쾌락의 해방에서 찾는다. 다음으로 맛집 열풍을 이끌고 있는 감정동학과 사회동학을 음식과 먹기의 가치 및 지위변화와 관련하여 다음과 같이 설명한다. 첫째, 그간 ‘먹기’의 목적은 효용추구에서 쾌락추구로 무게 중심을 이동해왔다. 둘째, 쾌락으로서의 먹기는 사람들로 하여금 그간 특정 음식 자체가 갖던 사회적 상징성이 아니라 음식의 ‘맛’을 추구하게 했다. 셋째, 맛집 탐방이 동반하는 경제적ㆍ시간적 비용에도 불구하고, 끝없는 맛집 찾기에 열중하게 하는 것은 먹기가 갖는 ‘대화적 자원’으로서의 성격이다. 넷째, 대화적 자원을 놓고 벌이는 ‘대화권력’ 투쟁이 맛집 열풍을 가속화시킨다. 그리고 결론을 대신하여, 맛집 열풍의 부정적 인식을 극복하기 위한 방안으로 ‘쾌락 나눔’과 ‘먹기 민주주의’를 제시한다.

This study aims to analyze why people are enthusiastic about food and look for delicious food restaurants(Matjip) in current Korean society from the perspective of Sociology of Emotion. First of all, this study defines the principle of Matjip hunters’ emotional action as ‘self-illusory hedonism’ and draws social mechanism of ‘Matjip fever’ from liberation of pleasure. And then, this study explains the emotional and social dynamics which lead to Matjip fever in relation to values of food and eating and change of status as follows. First, meanwhile, the purpose of ‘eating’ has transformed from ‘pursuing utility’ to ‘pursuing pleasure.’ Second, eating as pleasure makes people pursue a ‘flavor’ of foods instead of social symbols which specific foods has kept in the meantime. Third, despite of economical and temporal expenses related to a Matjip hunt, people are absorbed in the Matjip hunt because of the characteristic of eating as ‘conversational resource.’ Forth, the struggle of ‘dialogue power’ around conversational resources accelerates Matjip fever. Finally, instead of a conclusion, this study would like to suggest ‘sharing pleasure’ and ‘eating democracy’ as ways to overcome negative understanding of Matjip fever.

목차
[국문 초록]
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 음식과 맛집 열풍 연구의 새로운 시도: 감정사회학적 접근
Ⅲ. 먹기, 맛집 찾기, 맛집 열풍: 단골과 맛집 탐방자
Ⅳ. 맛집 탐방의 감정 원리: 자기환상적 쾌락주의
Ⅴ. 맛집 열풍 발생의 사회적 메커니즘: 쾌락의 해방
Ⅵ. 맛집 열풍의 감정동학: 열망하기
Ⅶ. 맛집 열풍의 사회동학: 대화적 자원과 대화 권력
Ⅷ. 결론을 대신하여: 쾌락 나눔과 먹기 민주주의
참고 문헌
[Abstract]
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