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표현언어발달지체 영유아의 대화차례 주고받기 특성

Conversational Turn-taking of Toddlers with Language Delay
특수교육 제12권 제3호, 2013.10, 357-377 (21 pages)
DOI :10.18541/ser.2013.10.12.3.357
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초록
대화차례 주고받기는 대화를 위한 기본적인 기술 중 하나이다. 본 연구는 표현언어 발달지체 영유아의 대화차례 주고받기 특성을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 18-30개월의 표현언어발달지체 영유아 10명과 생활연령을 일치시킨 일반 영유아 10명, 언어연령을 일치시킨 일반 영유아 10명, 총 30명의 영유아였다. 각 영유아의 대화 행동을 수집하기 위하여 양육자와의 놀이 활동을 약 30분정도 녹화하였으며, 이 중 10분의 자료를 발췌하여 분석하였다. 종속변수로 전체 대화차례 주고받기 빈도, 영유아 대화차례 비율과 구어 및 비구어 비율, 영유아의 대화 개시 및 유지(적절, 부적절) 비율, 대화차례 중단(중첩, 무반응) 비율을 측정하였다. 연구 결과 (1) 표현언어발달지체 집단과 언어연령 일치 집단은 대화차례에서 생활연령 일치 집단에 비해서만 유의하게 높은 비구어 비율을 그리고 유의하게 낮은 구어 비율을 보였다. 그러나 대화차례 주고받기 비율과 영유아 대화차례 비율에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. (2) 표현 언어발달지체 집단은 생활연령 일치 집단에 비해서만 유의하게 높은 부적절 유지 비율을 보였다. 대화차례 개시와 유지 전체, 적절 유지 비율에서는 집단 간 유의한 차이가 없었다. (3) 표현 언어발달지체 집단은 생활연령 일치 집단에 비해 더 높은 중첩으로 인한 중단 비율을 보였다. 그러나 중단 전체 비율과 무반응으로 인한 중단 비율에서는 유의한 차이가 없었다. 이상의 결과를 토대로 언어발달지체 영유아의 대화 특성에 대해 논의하였다.

Turn-taking is the one of basic skills for conversation. The purpose of this study was to examine the conversational turn-taking of toddlers with developmental language delay (DLD group). The participants were 10 toddlers with DLD aged from 18 to 30 months, 10 typical development toddlers matched for chronological age with DLD toddlers (CA group), and 10 typical development toddlers matched for language age with DLD toddlers (LA group). Conversation samples of the toddlers were recorded using a digital camcorder during free play around 30 minutes with mother and 10 minute samples extracted from the recorded samples were analysed. Frequency of turn-taking, rate of toddler’s conversational turn (verbal and nonverbal), initiation, and maintenance (appropriate and inappropriate), and rate of conversational breakdown (overlap and no response) were measured. The results were following: (1) The DLD and the LA groups revealed significantly higher rate of nonverbal and lower rate of verbal conversational turns than the CA group, however there were not significant group differences in the frequency of turn-taking and the rate of toddler’s conversational turn. (2) The DLD group showed significantly higher rate of inappropriate maintenance than the CA group however, there was not significant group differences in the rate of initiation, maintenance and appropriate maintenance. (3) The DLD group showed significantly higher rate of ovelap than the CA group however, there were not significant differences in no response. We discussed conversational characteristics of toddlers with developmental language delay based on these results.

목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
ABSTRACT
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