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누구와 소통하는가 : 연결된 청소년의 공동체적 삶 역량 계발

Who are They Communicating with: Connected youth’s Development of Competencies of Civic Life
韓國言論學報 제58권 1호, 2014.2, 5-38 (35 pages)
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초록
이 연구는 온라인상의 교류가 사람들을 공동체적 삶으로 이끌 것이라는 사회자본 논의들과 달리 취약한 한국 청소년의 사회적 역량에서 출발하였다. 네트워크 미디어를 통해 누구와 소통하는지에 주목하여 오프라인 기반 친구와 온라인 기반 친구로 구분하였다. 공동체적 삶 역량에 미치는 소통대상의 차별적 영향을 한국 청소년의 삶의 맥락 - 가정, 학교, 친구관계 - 을 고려하여 살펴보았다. 분석 결과, 청소년들은 온라인에서 오프라인 친구와 집중적으로 소통하고 있으나, 공동체적 삶 역량 계발에는 온라인 친구와의 소통이 중요한 역할을 한다는 점이 확인되었다. 오프라인 친구와의 소통은 유의미한 영향이 나타나지 않았다. 온라인 친구와의 소통은 네티즌 신뢰와 교량 네트워크에 영향을 미쳤으며 새로운 참여 양상인 시민적 관여와 대안적 참여를 증진시키는 것으로 나타났다. 또한, 교량 네트워크와 네티즌 신뢰가 참여의 예측요인으로 확인되어 인터넷의 참여 동원 과정에 대한 이해를 가능하게 한다. 이러한 결과는 온라인 공간에서 청소년들이 누구와 소통하고 연결되어 있는지에 따라 사회적 인간으로의 사회화 결과가 달라진다는 점을 시사한다. 일상의 미디어 이용을 통한 사회적 성과라는 교육적 측면에 주목해야 할 것이다.

It has been discussed in the social capital studies that increased online communication would increase people’s involvement in communities and civic life. This study started from the concern about low social competencies of Korean adolescents. We focused on who these youths communicate with in online network. This study attempted to separate the object of online communication into offline-based friends and online-based friends, and to investigate the discriminative effects on competencies of civic life along with the context of Korean youths’ life - family, school, friendship. The results show that they communicate mainly with offline-based friends on the internet as expected. However, It was found that the role of communication with online-friends in contribution to competencies of civic life. Communication with offline-based friends had no impact on civic competencies. Communication with online-based friends contributes to netizen trust, bridging network and new type of participation: alternative participation and civic engagement. The effects of bridging network and netizen trust on participation provide a better explanation of the role of network media on mobilizing people to civic engagement. These results suggest that who they interact and communicate with cause differences in socialization. It is time to pay attention to the role of daily media use on social outcome, and media education concerning online social activities.

목차
1. 문제제기
2. 이론적 배경
3. 연구방법과 측정
4. 연구결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
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