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Public Officials’ Trust in Other Agencies and Citizens

- The Role of Communication in Local Government in South Korea

공무원의 타기관 및 시민에 대한 신뢰에 관한 연구 : 의사소통의 역할을 중심으로 한국 지방정부 사례
한국사회와 행정연구 제24권 제4호, 2014.2, 109-131 (23 pages)
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초록
As the concept of trust becomes a full-fledged theme in various social sciences, confusion regarding its definition, dimensions, and usages has also surged. Despite the increasing attention paid to the importance of trust in public organizations for effective public-service delivery in the context of complex interplay of multiple agencies, relatively little attention has been paid to the conceptual components and antecedents of trust at the level of the public official. Bearing this point in mind, this research begins from a question about how public officials’ interactions with citizens and other agencies affect the level of trust at the individual level. Specifically, this research primarily aims to examine the effects of public officials’ communication with various type of actors and organizations on trust. For this purpose, this study employs ordinary least squares and random effect models in order to control unobserved effects resulting from the characteristics of 213 different offices at the local government level. The analysis indicates that the more opportunities that public officials have to communicate with citizens and other agencies, the more they are able to build trust. Specifically, enhanced communication, both between the various layers of government agencies, and between government and citizens tends to play a positive role in building of constructive interactions between central and local government and between local governments. Moreover, public officials’ interactions with citizens, as an antecedent of trust, can affect public officials’ general attitudes toward citizen participation in various areas of public administration based on mutual trust.

신뢰는 사회과학 분야에서 엄청난 관심을 받고 있는 개념이면서 동시에 너무 많은 정의와 용례들로 그 이해에 혼란을 겪기도 한다. 많은 행위자가 참여하는 네트워크 형태로 공공서비스가 전달되는 현대사회에서 신뢰(trust)는 중요한 사회적 자본이자 도구로 인식되고 있으나, 공무원들이 다른 행위자들에게 갖는 신뢰는 그 개념이나 선행요인 등에 대한 관심은 부족하다고 할 수 있다. 본 연구는 공무원들이 다른 행위자들, 특히 상위기관의 공무원들과 일반 시민들에 대해 갖는 신뢰가 어떻게 형성되는지에 관심을 가지고 이에 영향을 미치는 선행요인으로써의 커뮤니케이션의 효과를 살펴보고자 하였다. 2012년 지방공무원들을 대상으로 한 서베이 결과를 분석한 결과, 커뮤니케이션을 많이 할수록 상위기관의 공무원들과 일반 시민들에 대한 신뢰가 높아지는 것을 확인할 수 있었다.
상위 정부기관과 지방정부 공무원들 간의 신뢰가 커뮤니케이션에 의해 향상될 수 있다는 점은 다음과 같은 함의를 갖는다. 첫째, 상위기관과의 동등하지 않은 관계에 민감한 지방정부 공무원들이, 상위기관과의 접촉을 통해서 지방 정부 수준의 어려움들을 이해받고 있다고 여기면서 신뢰가 높아지는 것으로 보인다. 둘째, 또한 이러한 커뮤니케이션을 통한 신뢰 향상으로 중앙정부 시각에서 보는 지방정부의 역할과 책임에 대한 이해도가 높아지는 것을 기대할 수 있다. 또한 공무원들은 시민들의 능력에 대해 회의적이라는 기존의 연구결과를 고려할 때, 시민들과 접하는 빈도가 높아질수록 이들을 신뢰하게 되면서 시민 참여의 폭을 넓히는 데 일조할 수 있을 것이라는 함의도 도출할 수 있을 것으로 보인다.

목차
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Theoretical Framework
Ⅲ. Method
Ⅳ. Result
Ⅴ. Discussion and Conclusion
References
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참고문헌 (47)

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