소셜 웹 시대 팬덤 문화의 변화

The Dynamics of Fandom in the Age of Social Media
사이버커뮤니케이션 학보 제31권 제1호, 2014.03, 45-94 (50 pages)
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초록
이 연구는 소셜 웹을 통한 문화 소비의 사례로 한국 대중 음악 팬덤 활동을 분석하였다. 또한 주로 여성 이용자가 소셜 웹을 통해 문화 소비와 관련된 담론을 생산하고 있다고 보았다. 이 연구는 소셜 웹을 통한 문화 소비가 어떠한 방식으로 생성되고 유통되는지, 그리고 그 문화적 특성은 무엇이며 기존의 커뮤니티 문화에서의 팬덤 활동과는 어떤 차이가 있는지를 분석하였다. 박재범의 팬덤을 사례로 진행한 본 연구에서, 팬덤의 소셜 미디어 활용은 기존의 팬덤 문화를 확장하고 사회적 기술을 신장시키는 데 있어 큰 역할을 하고 있음을 밝혀내었다. 또한 소셜 미디어 활용을 통해 기존의 팬덤 내 권력 관계를 해체하거나, 트랜스미디어 스토리텔링을 시도하는 등 기존의 미디어 산물을 넘어서는 디지털 문화의 실천 양상을 보이고 있었다. 하지만 팬덤에 대한 논의는 팬들의 자발적 행위가 미디어 산업에 의해 재전유되는 과정이나 그 결과에 대한 주의깊은 해석이 필요하다. 소셜 미디어의 경우 산업이 직접적으로 이를 활용하기보다는 팬들의 자발적 생산에 의한 콘텐츠들을 재활용하는 경우가 많다는 점에서는 차이점이 있다. 이는 소셜 미디어가 미디어를 통한 소비를 용이하게 해주는 전파성과 트랜스미디어 링크 도구를 갖고 있기 때문이라고 분석되었다.

This research regarded the fandom of Korean pop music as an example of cultural consumption through the social web. Female consumers formed the core group to produce a discourse of cultural consumption. This research analyzes the ways in which the cultural consumption is produced and distributed through the social web, the cultural characteristics of them, and the differences that distinguish them from the preexisting fandom activities of communities. A case study of musician Park Jaebum’s fandom revealed that the fandom’s use of social media played a significant role in expanding the pre-existing fandom culture and increasing their social functions. Furthermore, the use of social media dissolved the power structure within the pre-established fandom to a certain degree and transmedia storytelling surpassed the products of previous media to display practice of digital culture. However, a discussion of fandom requires a detailed interpretation of the re-appropriation process of voluntary acts of fans through the media industry and its results. The social media is different in that the industry does not utilize the twitter directly, but reuses the contents produced freely by the fans. This is due to the fact that the social media such as the twitter has the ability to spread news quickly facilitating the consumption of media itself and has transmedia link tools.

목차
요약
1. 서론
2. 이론적 논의와 선행연구의 검토
3. 연구대상 및 연구방법
4. 팬덤 활동과 소셜 미디어 활용
5. 결론
참고문헌
ABSTRACT
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