김종삼 시에 나타난 唯美的 表象과 道德 感情의 有機性 硏究

The Organizability between Aesthetic Representation and Moral Sentiment in Poetry of Kim Jong-Sam
語文硏究 通卷 第162號, 2014.6, 157-183 (27 pages)
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초록
본고의 초점은 김종삼의 美的志向에 깔려 있는 感情, 특히 道德 感情에 주목함으로써 시인이 形象化한 아름답고 非現實的인 시적 맥락과 그로부터 환기되는 感情이 다만 시 내부에만 유효한 미적 세계의 건설 이상의 의미를 담고 있음을 밝히고자 한다. 이를 위해 임마누엘 칸트(Immanuel Kant, 1724~1804)의 道德 感情論을 해석의 토대로 삼아 김종삼이 시를 통해 드러낸 감정이 외부 사물(존재)과의 접촉으로부터 야기되는 즉각적이고도 수동적인 감정을 넘어서 어떻게 實踐性을 內包한 道德 感情으로 귀결되는 지 그 근거를 제시하고자 한다.
김종삼에게 道德 感情즉 ‘尊敬’을 불러일으키는 대상은 아름다움의 세계라 할 수 있다. 시인은 이러한 세계로부터 그 자신이 異邦人, 追放당한 者, 疏外된 者라는 自覺을 羞恥의 感情을 통해 드러냄으로써 逆으로 그의 道德 感情을 전달한다. 그 感情에는 對象과 義務에 대한 自覺이 내포되어 있다. 이는 김종삼이 시를 통해 드러내고자 했던 現實認識이며 동시에 그의 道德的 面貌라 할 수 있다.

Focusing on sentiments, particularly on moral sentiment, which underlie Jong-Sam Kim’s aesthetic tendencies, this discussion tries to illuminate that a beautiful and unreal poetic context which this poet formalizes, and a sentiment which is evoked from that context, contain more meaning than his construction of an aesthetic world valid only for the inside of his poetry. This is, so to speak concretely, to restore a signification of his recognition about reality, which his poetry implies, by showing that sentiments in his poetic context strongly suggest moral sentiment toward this world. And by making Immanuel Kant’s theory of moral sentiment a foundation of interpretation, what is to be presented is a reason to explain how sentiments, which he reveals through his poetry, can result in moral sentiment beyond intimate and passive sentiments coming from their contacts with the outer beings.
Kant said that one’s action is to have a true moral value when it is to be done according not to a sentiment as a tendency but to a duty. A moral principle is “a principle of what never would be really but should be justly,” that is, a principle as what should be. Moral sentiment signifies the sentiment of ‘esteem’ for just this principle. This sentiment is the Moralische Gefuhl that Kant called. To Jong-Sam Kim, what evokes the ‘esteem’ as moral sentiment is to be a world of beauty. To make a beautiful world is just moral and a duty that humans must practice. This aesthetic world is, so to speak concretely, a world communicating with the good. This poet communicates his moral sentiment by being aware that he is a stranger, an exile, and an alienated from this world. Defining this moral principle, Kant excluded sentiments as tendencies but admitted that a feeling(sensibility) as an awareness is a motive to force to practice. Pity for the other, and disgust of or disillusion at evil or ugliness, in Jong-Sam Kim’s poetry, are to be interpreted as sentiments being more meaningful than those as brief tendencies disappearing as soon as occurring. A reason of this interpretation is that his awareness of sensible objects and duties is contained within sentiments which he reveals. This sentiment as an awareness is to be simultaneously a recognition about reality and a moral aspect that he tries to reveal through his poetry.

목차
要約 및 抄錄
Ⅰ. 問題 提起 및 道德 感情의 槪念
Ⅱ. 道德 感情으로서 尊敬과 自覺 意識으로서 羞恥心
Ⅲ. 道德的 動機로서 憐憫과 幻滅感
Ⅳ. 결론
參考文獻
ABSTRACT
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