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경직형 뇌성마비아동의 씹기능력에 따른 말명료도의 변화

The Influence of Chewing Ability on Speech Intelligibility in Children with Spastic Cerebral Palsy
특수교육 제14권 제1호, 2015.02, 63-80 (18 pages)
DOI :10.18541/ser.2015.02.14.1.63
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초록
뇌성마비아동은 경도부터 심도수준에 이르기까지 씹기능력에서 어려움을 나타낸다. 본 연구의 목적은 경직형 뇌성마비아동의 씹기능력과 말명료도와의 관계를 알아보고, 비정상적 씹기능력의 중증도에 따라 말명료도에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 연구대상은 2~10세의 경직형 뇌성마비아동 21명이 참여하였다. PSAS를 사용하여 씹기능력을 분석하였고, 단음절 따라말하기과제를 통해 말명료도를 측정하여 두 변인 간 상관을 살펴보았다. 연구 결과 첫째, 경직형 뇌성마비아동의 씹기능력과 말명료도는 유의한 상관을 나타내었다. 둘째, 씹기능력의 중증도별로 살펴본 결과, 경도와 중도집단에 비해 심도집단의 말명료도가 유의하게 낮았다. 본 연구의 결과를 통해 말산출과 씹기기능이 정상적으로 이루어지기 위해서는 구강기관의 적절한 운동성과 협응이 중요하다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 경직형 뇌성마비아동의 섭식기능에 대한 조기 평가와 중재가 중요하며 구강기관의 발달순서를 고려한 운동체계학습이 이루어져야 한다는 것을 제안한다.

Children with cerebral palsy (CP) frequently manifest chewing problems ranging from mild to severe. Human oral mechanisms serve for eating and speaking. Therefore chewing ability and speech intelligibility are important skills considered in assessment and intervention of CP. The purpose of the present study was to investigate relationship between chewing ability and speech intelligibility in children with spastic CP. This study method was performed as follows: The subjects were 21 children who were diagnosed with spastic CP aged 2 to 10 participated. Children"s chewing ability was examined using the biting and chewing portion of Pre-Speech Assessment Scale(PSAS). Chewing ability was analyzed using both abnormal and normal developmental range score for articulator movements, which were obtained based on the chewing activities involving jaw, tongue, and lip movements. And their speech intelligibility was examined via perceptual analysis of monosyllable stimulus. The results of this study were as follows: First, there was a significant correlation between chewing ability and speech intelligibility. Second, speech intelligibility and chewing ability were significantly reduced in the severe group of children with spastic CP compared to the others group. Our findings suggest that oral movement is related to speech intelligibility. Therefore, early assessment and stimulation of chewing functions should be a common element for rehabilitation of children with spastic CP.

목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 결론 및 제언
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ABSTRACT
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