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0교시 체육 활동에 대한 과학고 학생들의 인식

Recognition of science high school students on the 0 hour class physical activity
한국체육교육학회지 제19권 제4호, 2015.2, 59-78 (20 pages)
DOI :10.15831/JKSSPE.2015.19.4.59
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초록
Purpose: In recent, physical educators are making an effort to present the fact that the physical activity can improve physical ability and can also contribute to improve student"s academical and emotional ability. This study was also to survey how 0 hour class physical activity affects on the academical and emotional ability of the G science high school students. Methods: This study participants were selected 5 students among the G science high school students by purposeful sampling mehtod. Data of this study were collected through depth interview method. Results: The result is as follows. First, I looked at the cognitive process of change for physical activity participation of G science high school students, so I could conform to recognize as that they got the energy and awaked up their body and mind through 0 hour class physical activity. Second, I investigated academical and emotional ability by interviews that 0 hour class physical activity is influenced for the G science high school students. so I could conform that 0 hour class physical activity is positively influenced for the science high school students to the academical and emotional ability. Conclusion: As issues of physical education studies, I suggested necessity of interdisciplinary studies of how various physical activities like 0 hour class physical activity be executed at school is influenced for the science high school students to the academical and emotional ability.

최근 체육교육학계에서는 인간의 신체활동이 체력을 향상시키는 것은 물론 학생들의 학업이나 정서 발달에도 크게 기여한다는 사실을 제시하려는 노력을 기울이고 있다. 본 연구에서는 심층 면담을 통해 0교시 체육 활동이 과학고 학생들에게 어떻게 인식되고, 학업적, 정서적 측면에서는 어떻게 경험되었는지를 알아보고자 하였다. 연구 결과, 첫째, G과학고 학생들은 0교시 체육 활동 참여가 자신의 몸과 마음을 깨워주고, 활력을 불어넣어 주는 시간이라고 인식하고 있었다. 둘째, 과학고 학생들은 0교시 체육 활동이 자신들의 학업적, 정서적 측면에서 긍정적으로 작용하였다고 인식하고 있었다. 셋째, 체육교육학적 연구의 시사점으로, 학교에서 이루어지는 0교시 아침 체육 활동 등 여러 가지 신체활동이 학생들의 학업이나 인지능력, 정서 등에 미치는 효과에 대한 보다 설득력 있는 과학적 근거 제시를 통한 연구나 이를 위한 학제간 연구의 필요성을 제안하였다.

목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과 및 논의
Ⅳ. 결론 및 제언
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  1. 강민희 , 2012 , 초등학생의 아침운동이 학교생활적응에 미치는 영향 , 석사 , 한국체육대학교 교육대학원

  2. 경남매일 , 2013 , 학교폭력예방·건강·성적 세마리 토끼 잡는다 , 경남매일(2013. 7. 22일자)

  3. 교육과학기술부 , 2012 , 2011 학생건강검사 표본 조사 결과 발표 자료집 , 교육과학기술부

  4. 교육과학기술부 , 2011 , 초·중등학교 교육과정 총론 , 교육과학기술부

  5. 김윤영 , 2012 , 0교시 체육활동이 중학생들의 체력, 신체적 자기효능감, 학업성취 및 학습태도에 미치는 영향 , 석사 , 용인대학교 교육대학원

  6. 김윤영 , 2013 , 0교시 체육활동이 중학생들의 체력, 신체적 자기효능감 및 학습태도에 미치는 영향 , 한국체육측정평가학회지 15 (1) : 45 ~ 56

  7. 김은진 , 2005 , 자립형 사립 고등학교의 체육활동에 대한 사례연구 , 석사 , 이화여자대학교 대학원

  8. 김재중 , 2013 , 0교시 체육수업 참가 초등학생들의 수업 경험과 교육적 의미 , 한국초등교육 24 (1) : 129 ~ 150

  9. 김정주 , 2014 , 0교시 체육활동에 따른 수업시간대별 집중력의 차이 분석 , 한국초등체육학회지 19 (4) : 153 ~ 163

  10. 김종호 , 2012 , 중학생들의 영교시 체육수업이 신체적 자기개념, 체질량지수, 학업성취도에 미치는 영향 , 석사 , 세종대학교 대학원

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