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평창동계올림픽 엠블럼의 기호학적 가능세계에 관한 연구

A Study on the Semiotic Passible World of the Pyeongchang Winter Olympic Games Emblem
한국과학예술포럼 Vol.19, 2015.03, 181-192 (12 pages)
DOI :10.17548/ksaf.2015.03.19.181
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초록
The Olympic Games are not only a sports festival that unite the world, but also a global festival enabling the host to showcase its achievements in science, technology, art and culture. The Olympic Games emblem works as a medium identifying visually the comprehensive competence of the host, as well as a sign imbued with cultural meaning. Regarding this, the goal of this study is to show how the Olympic Games emblem could work as an effective medium delivering the identity of the host to the world in terms of semiotics, specifically through a case study of the Pyeongchang Winter Olympic Games emblem. An emblem is an image which has a specific form, and the audience deduce meanings from the image. In this study, I suggest a methodology approaching ‘possible worlds’ by focusing on a locutionary act, that is a ‘Pragmatic Situation’ in which an expression is actualized, rather than merely reading and interpreting the signs or image of the emblem. In particular, abstract ‘formant’s, which unlike emblems with a concrete ‘structure’, we have to be able to use rather inventive meta-language to understand. Therefore, I consider abstract ‘formant’s as concrete in terms of a ‘semiotic possible world’. For example, ‘ㅍ’, a visual element of the Pyeongchang Winter Olympic Games emblem and the initial consonant of the syllable ‘평’ from the name of the city ‘평창’, expresses symbolically one of the traditional Korean ideas of the harmony of the universe, the earth, and people. As the initial consonant of ‘창’, ‘ㅊ’ symbolizes snow and ice crystals and the Olympic athletes. Through the images of winter sports and competitors, the emblem symbolizes sports stars rising up from the Olympic Games. Therefore, the emblem implies the meanings of the Olympic Games as well as representing the images of the hosting city and national identity. In conclusion, the Olympic Games emblem works as a medium leading audiences to experience a possible world, which can be interpreted and experienced in a many ways, as ‘truth’ by reflecting the harmony of time (the present and the past) and space (as a global village).

올림픽은 단순히 세계인의 화합을 위한 스포츠 대회만은 아니다. 개최국의 과학과 기술 그리고 문화예술의 총체적 역량을 보여주는 세계인의 축제의 장이다. 올림픽 엠블럼은 개최국의 총체적인 역량의 아이덴티티를 시각적인 표층적 매개체의 역할과 함축된 문화적 의미를 담은 텍스트로도 기능하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 평창동계올림픽 엠블럼을 표층적 기표를 통해, 내면적 기의를 분석하는 텍스트기호학적 관점에서 개최국의 이미지가 세계인들에게 잘 알려질 수 있는 매개체임을 입증하는 데 있다. 엠블럼은 추상적으로 인지되는 형태적 그림이면서도, 한편으로 수용자의 의식 안에서 무엇인가를 추리해내는 사고적 행위로 작동한다. 이것을 입증하기 위해서는 엠블럼 표현의 기호를 해석하고 읽어내는 수준을 넘어 행위 중에 발화하는 언표, 즉 하나의 표현이 수행되는 화용적 상황(Pragmatic Situation)에 주목하여 가능세계로 접근하는 방법론이 제기되었다. 특히 구상적인 성격을 가진 엠블럼과 달리 표현체(formant)로 나타난 대상들이 추상적 대상일 경우 이들이 실현하는 유의미적 자질을 분석해 내려면 좀 더 풍부한 메타언어를 확보해야만 하였다. 추상적 표현체를 구상적 표현체로 간주하는 문제는 기호학적 가능 세계론으로 접근하여 연구하였다. 표면적으로 엠블럼의 시각적 요소인 ‘ㅍ’은 우리 한글을 모티브로 하여 개최지 ‘평창’의 ‘평’의 초성 ‘ㅍ’과 하늘, 땅 그리고 사람들의 어울림을 우리의 전통사상인 천지인을 상징적으로 표현하였고, "ㅊ"은 ’평창‘의 ’창‘의 초성 ‘ㅊ"과 눈과 얼음의 결정체이미지, 동계스포츠 선수를 형상화하였다. 동계스포츠와 별 이미지를 통해 평창올림픽에서 화려하게 탄생할 스포츠 스타를 상징화하여 개최 도시 및 국가 이미지 그리고 동계올림픽의 의미를 함축하고 있음을 분석하였다. 결론적으로 엠블럼도 모든 국가가 지구촌이라는 하나의 무대에서 현대와 과거가 어우러진 시공간적 이야기를 풀어내어 청중(독자)에게 다차원적 가치로 해석되고 경험되는 가능세계가 ‘참’이 됨을 알 수 있었다.

목차
Abstract
국문초록
I. 서론
Ⅱ. 이미지의 가능세계
Ⅲ. 평창 엠블럼의 기호-상징체계
IV. 평창 엠블럼의 기호학적 대상-기호
V. 결론
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