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유아의 실행 기능 발달

- 연령 및 모의 취업에 따른 분석

Development of Executive Function in 3-7 Year Olds: Analyses by age and maternal employment
<한국심리학회지 : 발달> 제26권 제1호, 2013.3, 137-155 (19 pages)
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초록
3-7세 아동 124명을 대상으로 연령, 성, 출생순위 및 모의 특성(교육수준, 취업유무)에 따른 실행기능의 차이를 분석하였다. 아동의 실행기능(DCCS과제, 선택적 주의과제)수행과 교사의 평정(BRIEF, Conners 검사)을 분석한 결과 선택성과 회상수행에서 연령차이가 뚜렷하였고 BRIEF 평정(감정조절, 작업기억, 억제, 계획조직 하위영역)에서는 성에 따른 차이만이 유의하였다. DCCS 과제수행과 회상수행에서는 연령과 성간의 상호작용이 유의하여 3-4세 집단에서는 남아의 수행이 높으나 5-7세 연령집단에서는 성차가 없었다. Conners 검사수행에서 연령 차이는 없었지만 성차는 유의하였다. BRIEF평정에서만 모의 취업효과가 유의하였다: 취업모의 자녀가 미취업모의 자녀보다 감정조절, 작업기억, 억제, 계획조직 영역에서 수행이 낮았고, 주의문제는 높았다. 출생순위와 모의 교육수준에 따른 실행기능차이는 없었다. 아동 실행기능 수행과 교사의 평정(BRIEF, Conners 검사)간에는 상관이 없었으나 교사의 평정 간에는 높은 상관이 있었다.

Executive functioning (EF) was analyzed in terms of age, gender and birth order of children and maternal characteristics(educational level and employment status). In the city of Ulsan, tests of EF (DCCS and selective attention tasks), a survey on sociodemographic variables, and teacher-completed rating scales (BRIEF, Conners` scale) were administered to 124 3-7 year olds, their parents, and their teachers. There were no significant effects of birth order or mothers` education level, but age effects on selective attention and recall tasks. Gender effects on the BRIEF ratings (working memory, inhibition, planning and organization) were significant. The age X gender interaction effects were significant in DCCS and recall performance. Attention problems were significantly higher in boys thanin girls, and maternal employment predicted ratings on the BRIEF. There were significant correlations between teachers` ratings, but no correlations between children`s performance on various EF measures and teachers` ratings.

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