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지적장애 학생들을 위한 효과적인 진로 및 직업교육 실행방안에 관한 교사인식

A Study on the Perception of Special School Teachers for Students with Intellectual Disabilities about Strategies for Implementing Effective Career and Vocational Education
特殊敎育再活科學硏究 第54卷 第3號, 2015.9, 213-233 (21 pages)
DOI :10.15870/jsers.2015.09.54.3.213
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초록
본 연구는 직업 담당 교사들을 대상으로 한 심층 면접을 통하여 학생들의 효과적인 진로 및 직업교육과 관련된 정부정책, 직업 관련 인사들의 협력, 진로 및 직업지도 내실화를 위한 개선점에 대한 교사들의 인식을 알아보고 이를 통하여 지적장애 학생들의 질 높은 전환교육 실행을 위한 기초를 마련하고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 현재 지적장애 특수학교 고3 혹은 전공과에서 학생들을 대상으로 진로 및 직업교육을 5년 이상 실행해오고 있으며, 진로 및 직업교육과 관련하여 실제 수행의 질이 높은 것으로 추천받는 교사 11명을 대상으로 반 구조화된 면담을 실시하였고, 그 외에도 실제로 직업교육 현장을 관찰하였다. 면담결과에 따르면 지적장애 학생들을 대상으로 진로 및 직업 지도를 실시하고 있는 교사들은 대체적으로 진로ㆍ직업 내실화를 위한 정부 정책 사업에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 이러한 정책의 효과로 지적장애학생들의 진로ㆍ직업교육 질 향상과 궁극적으로 장애학생의 자립과 취업률을 향상에 긍정적인 영향을 미치고 있다고 교사들은 인식하고 있었다. 하지만 아직도 해결해야 할 문제점이 많이 있는데 가장 시급한 문제는 일자리의 양적인 확대가 아니라 질적인 확대가 필요하다는 것이었다. 또한 대부분의 직업 담당 교사들은 학생들의 효과적인 진로 및 직업교육을 위해서는 부모, 교장, 사업장 동료, 정부관련 기관 등의 관련 인사들의 협력이 매우 중요하다고 의견을 모았다. 뿐만 아니라, 장애 학생들의 진로 및 직업지도 내실화를 위해서는 학교 업무의 경감과 직업교육 전담 인력확보가 시급하다는 의견이 다수 있었다.

The purpose of this study is to investigate special school teachers’ perception about government policies related to career and vocational education, cooperation of job related personnel, improvement point and lay the basis for quality transition education.
For this study, the researcher conducted semi-structured in-depth interviews with 11 individuals who work for special school for students with intellectual disabilities as vocational education teachers at least 5 years and are recommended as great teachers.
According to the results of the in-depth interviews, overall teachers who were responsible for vocational education has positive recognition about current government policies related to career and vocational education. These policies increase the quality of career and vocational education and help students to have job and live independently. However, there are many improvement point for more quality career and vocational education.
In addition, job related personnel such as parents, principal, coworker, job organization personnel need to cooperate with each other for effective career and vocational education. Also, it is necessary to decrease the overall job task of special school teacher and hire the specialized personnel who only work for vocation related works.

목차
〈요약〉
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
〈Abstract〉
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