Religion, Pastoral Power and Care in Wollstonecraft’s Original Stories

Oh, Bong-Hee
페미니즘 연구 제15권 제2호, 2015.10, 237-275 (39 pages)
DOI :10.21287/iif.2015.10.15.2.237
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초록
Wollstonecraft’s Original Stories well exemplifies the female education model based on rational religion. In this model, religion constitutes an essential part of female education and the teacher-pupil relationship works in the same way as the pastor-flock relationship in Christianity does. This paper first examines the role of religion in female education in Original Stories. Utilizing Foucault’s explanation of pastoral power, it then explores pastoral elements that characterize Mrs. Mason’s relationship with Mary and Caroline and what kind of implications they have for women’s status and their role as domestic caregivers. This paper argues that Mrs. Mason’s power over her pupils is essentially pastoral in that she takes care of both daily conducts and spiritual matters of her protegees. It also shows that Mrs. Mason’s education aims at producing compassionate women with religious beliefs who devote themselves to imitate and please God, and that this religious devotion leads them to resignation and self-effacement. In the last part, this paper examines the problematics of Mrs. Mason’s education. It asserts that Mrs. Mason tries to solve social problems like poverty by personal efforts like acts of charity and care, and that her teachings are in the end ineffective to solve those social problems.

본 논문은 먼저 울스턴크래프트의 초기 대표 저작 중 하나인 『독창적 이야기』에서 그려지는 여성 교육에서 종교가 담당하는 역할을 고찰한다. 그 다음, 사목권력에 관한 푸코의 설명을 활용하여 메이슨 부인이 자신의 학생들인 메리와 캐롤라인과 맺는 관계를 특징짓는 사목적 요소들을 살펴보고, 이 요소들이 가부장사회에서의 여성의 지위와 가정을 돌보는 사람으로서의 역할과 어떤 관련을 갖는지를 검토한다. 본 논문은 메이슨 부인이 메리와 캐롤라인의 일상적 품행뿐만 아니라 영적 문제들까지도 돌봐야 한다는 점에서 그녀가 두 여자아이에게 행사하는 권력은 본질적으로 사목적이라고 주장한다. 본 논문은 또한 메이슨 부인의 교육은 신을 본받고 기쁘게 하는데 헌신하는 신앙심이 깊고 측은지심을 가진 여성을 만들어내는 것을 목표로 하며, 이런 종교적 헌신은 여성들로 하여금 자신을 지우고 세속적 욕망을 포기하고 주어지는 모든 것을 감수하게 하는 데 일조한다고 본다. 마지막 부분에서는 덕성과 돌봄, 신앙에 관한 메이슨 부인의 교육이 가진 한계들을 고찰한다. 본 논문은 메이슨 부인이 빈곤과 실업 같은 사회 문제들까지도 개인적인 돌봄과 자선 행위의 관점에서 보기 때문에 신 앞에서의 모든 인간의 평등과 상호의존성에 대한 가르침이 갖는 잠재적 전복성에도 불구하고 그녀의 여성 교육은 의도치 않게 여성과 하층계급을 주변화하는 기존의 사회 질서 유지에 기여한다는 점을 지적한다.

목차
Abstract
1. Religion and Female Education
2. Pastoral Power and Its Contradictory Effects on Women
3. The Potentialities and Limitations of Mrs. Mason’s Teachings
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