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한국과 유럽의 프로축구클럽 BI(Brand Identity) 디자인 비교분석

- 브랜드 네임과 엠블럼을 중심으로

A Comparison Study on Brand Identity Design of Professional Football Clubs between Korea and Europe -Focused on Brand Names and Emblems-
한국디자인문화학회지 제20권 제3호, 2014.9, 35-47 (13 pages)
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초록
2014년 월드컵의 실패 이후 관련 전문가들은 한국축구 발전을 위한 근본적인 대책과 선결과제로 국내프로축구 클럽들의 자체 브랜드 가치제고와 그를 위한에 BI(Brand Identity) 구축 및 개선을 꼽고 있다.이에 본 연구는 한국 프로축구클럽 BI의 현주소를 되돌아보고 선진화된 외국의 사례들과 비교분석함으로써 디자인적, 마케팅적으로 바람직한 BI 디자인의 개선방향을 제시하고자 한다. 특히 여러 BI 요소들 중브랜드 네임과 엠블럼에 초점을 맞춰, 한국 프로축구K리그 12개 클럽과 유럽 10개국 191개 클럽의 사례를 비교 분석하였다. 분석결과 한국 프로축구클럽 BI 디자인의 문제점을 해결할 수 있는 바람직한 개선방안을 도출하였고 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 모기업 또는 후원단체의 이름에서 차용하지 않고 연고지명이나 고유 명칭과 관련된 독립적인 클럽 브랜드 네임을 가져야 한다. 둘째, 엠블럼 등 클럽의 BI를 디자인함에 있어서 모기업의 CI요소를 배제해야 한다. 셋째, BI를 제작하기에 앞서 가장 효과적으로 팬들에게 어필하고 클럽의 이미지를 전달할 수 있는 컨셉과 형태에 대한심도 있는 연구와 개발이 필요하다. 넷째, 외국의 사례를 무조건 모방하기 보다는 BI 소재와 형태의 다양화를 시도해야 한다. 다섯째, 효과적이고 의미 있는 요소들을 많이 포함하고 있음에도 외면 받아온 한국적인 소재와 형태들을 적극적으로 개발하고 활용해야한다.

After the failure of Korean national football in 2014World Cup, many related experts argue that thefundamental solution to develop the overall level ofKorean football should be to enhance brand value ofKorean professional football clubs, and establish orrenew brand identities of the clubs. Therefore, thisstudy attempted to understand current situation ofbrand identity(BI) of Korean pro-football clubs andpropose proper directions for effective BI design bycomparing it with cases of pro-football clubs in foreigncountries. Focusing on, in particular, brand names andemblems among various BI elements, the studyconducted a comparison analysis of those between 12clubs in Korean pro-football league(K League) and 191clubs in 10 European countries. As a result of theanalysis, this study generated meaningful solutions thatcould improve BI design of Korean pro-football clubs.The findings of research are as follows; First, the clubsmust have their own brand names independently whichare related to regional names or native titles withoutadopting names of initiative corporations ororganizations. Second, BI of football clubs should beindependently made without the corporate identityelements of initiative corporation. Third, BI ought to becreated after a long-term and considerate research onconcepts and forms that can most effectively conveyclub images as well as appeal to their fans. Fourth, BImaterials and forms should be more diversified, insteadof imitating other countries’ examples. Fifth, Koreanmaterials and forms have ignored in spite that theyinclude effective and useful elements, so that they needbe actively developed and applied to actual situations.

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  1. 경노훈 , 1998 , 시각디자인과 브랜드이미지 , 예경출판사

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  5. 무토 야스아키 , 2013 , 프로스포츠팀의 매니지먼트 전략 , 케포이북스

  6. 박주희 , 2001 , 태극 이미지의 축구 유니폼 개발에 관한 연구 , 석사 , 서울대학교대학원

  7. 신영애 , 2011 , 글로벌 기업의 브랜드 네이밍 전략이 소비자의 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구 - 중국진출 음료관련 기업의 전문경영인 관점에서 - , 전문경영인연구 14 (1) : 209 ~ 230

  8. 이혜숙 , 2004 , 스포츠 사회학 , 성신여자대학교출판부 : 250 ~ 260

  9. 표유경 , 2000 , 야구 유니폼의 이미지 평가에 관한 연구 , 석사 , 성신여자대학교대학원

  10. 한국마케팅연구원 , 1999 , 마케팅 신 용어사전 , 한국마케팅연구원

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