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만 4세 아동의 읽기 성취도에 대한 2년 종단 연구

A Longitudinal Study on Prediction of Word Recognition, Reading Fluency, and Reading Comprehension of 4-year-old Children
特殊敎育再活科學硏究 第54卷 第4號, 2015.12, 45-70 (26 pages)
DOI :10.15870/jsers.2015.12.54.4.45
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초록
본 연구에서는 만 4세 아동을 대상으로 2년(24개월)간 종단 연구를 실시하여 읽기 성취도에 대한 예측 변인을 살펴보고자 하였다. 만 4세 아동 48명을 대상으로 예측 변인 검사(예, 음운인식, 자모지식)를 실시하였고, 예측 변인 검사 실시 1년 후에 32명의 아동을 대상으로 준거 변인 검사(예, 단어인지, 읽기유창성, 읽기이해)를 실시하였으며, 예측 변인 검사실시 2년 후에 19명을 대상으로 준거 변인 검사를 다시 한 번 실시하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 추적 검사 결과, 만 4세 아동의 1년 후와 2년 후의 단어인지 성취도를 예측하는 변인은 모두 자모지식으로 나타났다. 둘째, 만 4세 아동의 1년 후와 2년 후의 읽기유창성 성취도를 예측하는 변인은 모두 자모지식으로 나타났다. 셋째, 만 4세 아동의 1년 후의 읽기이해 성취도를 예측하는 변인은 자모지식으로 나타났다. 반면, 2년 후의 읽기 이해 성취도를 예측하는 변인은 문장 따라 말하기로 나타났다.

The present study examined the longitudinal predictors of word recognition, reading fluency, and reading comprehension of 4-year-old children. Forty-eight children were examined in predictor measures(e.g., phonological awareness, rapid naming, letter knowledge, phonological memory). Thirty-two children were assessed on word recognition, reading fluency, and reading comprehension measures one year after assessing the predictor measures. Ninety children were reassessed on word recognition, reading fluency, and reading comprehension measures two years after assessing the predictor measures. Major findings of this study were summarized as follows. First, letter naming contributed significantly to word recognition achievement assessed both one year and two years after assessing the predictor measures. Second, letter naming contributed significantly to reading fluency achievement assessed both one year and two years after assessing the predictor measures. Third, letter naming contributed significantly to reading fluency achievement assessed both one year after assessing the predictor measures. However, sentence repetition contributed significantly to reading fluency achievement assessed both two years after assessing the predictor measures. The results, limitations of this study, and directions for future studies were discussed.

목차
요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
참고문헌
Abstract
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