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보육교사의 감정노동, 직무스트레스와 심리적 안녕감 및 이직의도

Child-Care Teachers` Emotional Labor, Job Stress, Psychological Well-being, and Turnover Intention
한국영유아보육학 제96집, 2016.1, 129-152 (24 pages)
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초록
본 연구는 보육교사의 이직의도에 관심을 두고 직무스트레스와 감정노동, 심리적 안녕감의 영향을 살펴보았으며, 교사의 심리적 안녕감의 매개효과에 주목하였다. 충청, 강원, 전라, 경상지역의 2년 이상 경력이 있는 보육교사 600명이 설문에 답하였으며 자료는 SPSS 23.0을 사용하여 기초분석한 후 Amos 18.0을 이용, 구조방정식으로 이직의도에 대한 감정노동과 직무스트레스, 심리적 안녕감의 상호관계를 분석하였다. 연구결과, 보육교사 이직의도에 대한 총 효과의 크기는 직무스트레스가 가장 높았고, 다음이 감정노동인데, 특히 감정노동의 구성요소 중 긍정적 감정표출을 많이 할수록 심리적 안녕감이 높고, 이직 의도가 낮은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 감정노동에서 내면적 행동은 조직에서 요구받는 감정이 발생했을 때 표현해야 하는 감정을 실제로 느끼려고 인지적으로 노력하기 때문에 부정적 결과를 억제할 뿐 아니라 긍정적인 결과도 유발할 수 있다는 Grandey(2002) 등의 주장과 일치하는 것으로 감정노동의 구성개념을 분리해서 연구해야 할 필요성을 보여주었다. 또 보육교사의 심리적 안녕감은 직무스트레스와 감정노동의 이직의도에 관한 영향력에서 유의한 부분매개효과를 보여주었다. 이 같은 결과는 보육교사의 이직을 예방하기 위해서는 직무스트레스와 감정노동에 대한 차별화된 관심과 함께 교사의 심리적 안녕감 향상을 위한 다각적 접근이 필요함을 말해준다.

High turnover rate of child care teachers led to the efforts to understand its cause since it may not only negatively impact career development of teacher her/himself but also developmental outcomes of infants and toddlers such as emotional stability, trust, and formation of object relations. While the exsiting researches mainly analyzed turnover intention focusing on burnout, stress and low teacher self-efficacy, this research focused on teachers’ emotion labour, psycholocial well-being as well as job-related stress. In particular, this research examined whether psychological well-being of teachers mediated influence of job stress and emotion labour. Six hundred child care teachers with two years or more of experience in the field from four Provinces responded to the questionnaire. The answers were analyzed using SPSS and AMOS. The result showed that job stress had the largest total effect on turnover intention of child care teachers, and display of positive emotion was the second largest. Psychological well-being of child care teachers, partially mediated the effect of express positive emotion and interaction control on turnover intention, and the effect of job stress on turnover intention also was partially mediated. The overall result calls for reduction in job stress and alleviation of intensity of emotion labour in child care centers to prevent teacher turnover. Also, the multifaceted approach to enhance teachers’ psychological well-being should be taken into serious consideration.

목차
[요약]
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
참고문헌
Abstract
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