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An tentative investigation about the structure of politics of public opinion in 18th century

Vol.71, 2014.12, 67-98 (32 pages)
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Abstract
이 글은 18세기 공론정치의 구조와 관련한 시론이다. 지금까지 18세기를 공론정치의 파탄기로 보는 입장이 주된 흐름으로, 군주가 시비를 독점하면서 공론이 쇠퇴하였다는 입장이 다. 이 글은 이에 대한 문제제기 차원에서 작성된 것이다. 朱熹가 제시한 天理에 순응하며 인심에 부합하는 것이 공론이라는 개념은 이후 정치적 정당성을 판단하는 중요한 가치로 자 리잡았다. 주희의 공론 개념은 ‘公’관념과 밀접한 관련을 가지며, 따라서 다양한 주체의 공론 이 상정된다. 상대적으로 상위의 공론 입장에서 하위의 공론은 私論으로 규정될 가능성이 열 려있다. 주희가 정립한 공론 개념은 조선에 그대로 적용되었고, 군주나 사림 모두 자신들의 주장이 공론임을 주장하였다. 이를 위해 정치 주체들은 절차적 정당성을 강조하거나 다수의 의견임을 강조하였다. 그러나 공론이 반드시 다수의 의견일 필요는 없다. 중요한 것은 공평한 가, 공정한가 하는 문제이며, 이 시기 제기되는 ‘공’담론 역시 중요한 판단 근거가 된다. 18세 기 군주는 공론의 주재자임을 자임하며 자신의 위상을 재정립한 상태에서 공론을 대외적으로천명하려고 하였다. 이때 주목되는 것이 御製書의 간행으로, 어제서를 새로운 제왕학의 수립 과정인 동시에 공론 천명을 위한 장치로 활용하였다. 특히 英祖는 어제서를 통해서 정치 의 리를 공론화하는 한편 자신의 정치 이념과 사상을 공론화하였다. 영조의 어제서를 통한 공론 화 작업은 공론의 주재자로서 군주의 위상에 걸맞는 일대사업이었다. 18세기 공론정치에서 주목되는 것은 朝廷이다. 조정은 조회제도와 밀접한 관련을 갖는데, 공론의 주재자인 군주를 대신하여 공론을 주도하는 조정이란 결국은 공경을 위시한 관료제적 질서체계를 지칭하는 것 으로 판단된다. 공경을 중심으로 하는 조정이 공론의 소재로 거론되면서 이를 뒷받침하는 논 리가 ‘紀綱在上論’이다. 공경을 중심으로 한 조정공론이 강화되면서 군주와 공경을 중심으 로 공론정치가 활성화되며, 정치의리의 조정 과정에 반영되었다. 이상의 내용은 시론적인 것 으로, 향후 공론의 내용과 위상에 대한 재검토를 비롯해 조정 및 조정공론에 대한 문제, 각종 공론 영역의 위상에 대한 자리매김이 필요할 것으로 판단된다.

This paper is an essay related to the structure of politics of public opinion in 18th. So far, public politics in 18th has been mainly regarded as ruined period and this type of opinion argues that king monopolized the right for distinguishing between right and wrong. This paper is written in terms of problem presentation. The concept of public opinion that conform to Cheon-ri (天理) and correspond to human mind, which was suggested by Zhuxi(朱熹), became significant value for determining political justification. Zhuxi’s public opinion is closely related with ‘Gong(公)’ concept, therefore, the public opinion of various groups were brought in. Comparatively, it is more likely for subordinate opinion to be ruled as Saron(私論) by the view of opinion of high rank. The public opinion concept that Zhuxi established applied to Choson in direct, all of king and Sa-lim(士林) claimed that their suggestion is public opinion. Political groups emphasized their procedural justification and argued that their assertion was a majority opinion. However, public opinion was not always a majority opinion. The more important thing is if it is fair and ‘Gong’discussion that was suggested at this period also became a vitalstandard of judgement. The King in 18th considered himself as the leader of public opinion and he tried to declare it in a state that reestablished his authority. The thing that attracted attention at this time was the publishment of Ojeseo(御製書). It was utilized as device for proclamation of public opinion and establishment of new Learning for the Ruler(帝王學). While Young-jo(英祖) struggled to politicize examination of political justification through Ojeseo, he also politicize his political thought. This process was a lifetime undertaking which was consistent to the king’s authority. What was got attention in public politics in 18th was Royal court. It was closely related with Johwe(朝會) system. Eventually, royal court was supposed to designate Gonggyeong(公卿), including bureaucratic hierarchy. Royal court focusing on Gonggyeong was mentioned as the topic of public opinion and ‘Gigangjaesangron(紀綱在上論)’was the supporting ground for this issue. As this opinion more reinforced and public politics became vitalized, focusing on the king and Gonggyeong. As a result, it was reflected to adjustment process of examination of political justification. The contents above are tentative, issues about royal court and public opinion, the authority of various public opinion including reexamination for content of public opinion should be needed.

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