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미디어 문화 속 먹방과 헤게모니 과정

Emergence of Internet Mukbang(Foodcasting) and Its Hegemonic Process in Media Culture
언론과 사회 제24권 제1호, 2016.2, 105-150 (46 pages)
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초록
먹는 행위는 단순히 생존을 위한 것을 넘어서서 삶과 문화와 밀접한 관련을 맺는다. 한국은 전통적 건강담론과 엄격한 예절문화를 바탕으로 한 음식문화를 형성해왔다. 그런데 최근 한국에서 이러한 지배적인 음식문화의 가치와 전통적 정체성에서 이탈하는 인터넷 ‘먹방’(‘먹는 방송’의 약자) 문화가 등장하여 주목을 끌고있다. 이것은 기존의 미디어가 다루어온 음식문화에 대한 지배적인 코드를 흥미롭게 변화시키거나 배반한다. 본 연구는 인터넷 먹방을 한국의 특수한 사회역사적 맥락에서 발달한 사회적 커뮤니케이션이자 음식문화를 매개하는 독특한 미디어문화의 한 양상으로 정의하고, 먹방의 포맷이 기존 미디어에 도입되면서 어떤 헤게모니적 과정을 거치는지를 고찰하고자 한다. 이를 위해 인터넷 먹방 문화에 대한 심층적 관찰부터 시작해, 먹방의 사회맥락적 이해와 독특한 가치의 소구방식에 대한 분석을 실시할 것이다. 1인 가구의 증가와 잉여문화라는 배경을 바탕으로 자라난 먹방은 이제 주류 미디어인 텔레비전 프로그램들에 의해 차용되고 있다. 먹방이 기존의 미디어 가치를 어떤 식으로 반박하는지, 기존 미디어가 이를 도입하는 과정에서 어떠한 교섭이 일어나는 지를 탐구하는 것은 새로운 음식 담론과 미디어 헤게모니 과정을 고찰하게 해준다.

Eating is closely intertwined with people’s lives and culture. Korea has developed its own food culture based on traditional health discourse and strict table decorum. Recently, however, Mukbang(an abbreviation of food broadcasting in Korean), provided by Afreeca TV, sheds new light on both food culture and media culture, as it deviates from the traditional values of food culture mediated by conventional media. Mukbang shows its unique aesthetics as it changes and betrays predominant codes of conventional food culture. This article closely observes Mukbang and defines it as a social communication developed in a specific socio-historical context of Korea and a unique aspect of media culture that mediates food culture. As the single-person households increase and the so-called Suprlusage culture arises, Mukbang emerges as a noticeable subculture. Then with its popularity, it expands into TV programs. The purpose of this study is to analyze the hegemonic process where Mukbang contradicts traditional values and challenges legitimate culture, and conventional media negotiates with elements of Mukbang as it appropriates them. This gives attention to new food discourse and media hegemonic process.

목차
1. 문제의 제기 : 미디어 속 먹는 사람들의 등장
2. 먹방의 등장 : 생활정보 프로그램에서 아프리카TV까지
3. 먹방이 보여주는 전복적 특성
4. TV로 간 먹방
5. 결론 : 인터넷과 텔레비전, 디지털시대의 미디어문화 헤게모니 연구를 위하여
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