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가상 운전 시뮬레이터를 이용한 고령자의 운전수행능력 평가

Evaluation of the Driving Performance of Elderly People Using Virtual Driving Simulator
한국엔터테인먼트산업학회논문지 제10권 제1호 , 2016.2, 95-101 (7 pages)
DOI :10.21184/jkeia.2016.02.10.1.95
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초록
The aim of this study was to investigate the driving performance of elderly people using a virtual driving simulator. Subjects consisted of 33 people aged 65 or older who agree to participate, depending on whether the driving experience was classified as a "driver" groups and "non driver" groups. STISIM Driving Simulator was used in the OT Rehab_2.evt scenario (city driving) to assess driving performance. In the evaluation results of the two groups using a simulator, "Speed violation", "Center line crossings", "Off road accidents" item exhibited a statistically significant difference(p<.01). "Driving speed", "Brake reaction time", "Road edge excursions", "Traffic light tickets", "Collisions" was not different. Driver group showed the risk of accidents in "Road edge excursions" (58.8%) and "Center line crossings"(23.6%) items. In the case of non driver group, "Off road accidents"(74.9%), "Road edge excursions"(87.4%), "Center line crossings"(81.1%), "Speed violation"(43.6%) items showed a high risk of accidents. A common problem that appears to drivers and non drivers will need to prepare a solution through continuous attention and research for older drivers will increase in the future.

가상 운전 시뮬레이터는 실제 도로주행에서 발생할 수 있는 안전사고나 돌발상황 등의 문제점을 보완할 수 있을 뿐만 아니라, 가상환경을 다양하게 구성하여 여러 가지 상황에서의 운전능력을 테스트할 수 있는 장점이 있다. 본 연구에서는 65세이상의 고령자를 대상으로 가상운전시뮬레이터를 이용하여 운전자(17명)집단과 비운전자(16명)집단으로 구분하고, OT Rehab_2.evt 시나리오(시내 주행)에서의 운전수행능력을 비교하였다. 두 집단 간에 과속, 중앙선 침범, 차선 이탈 사고 횟수가 통계적으로 유의한 차이를 보였으며(p<.01), 운전경험이 있는 집단에서 적은 위험 및 사고 횟수를 기록하였다. 반면 주행속도, 정지 반응시간, 차선이탈, 신호위반, 충돌사고에서는 차이를 보이지 않았다. 운전자의 경우 차선이탈과 중앙선 침범에서 각각 58.8%, 23.6%로 사고 위험이 높게 나타났으며, 비운전자의 경우 차선이탈로 인한 사고(74.9%), 차선이탈(87.4%), 중앙선 침범(81.1%), 과속(43.6%)의 사고 위험이 높게 나타났다. 두 집단 모두 느린 주행 속도와 정지 반응시간, 차선이탈항목에서 차이를 보이지 않아, 운전 경험에 상관없이 노화로 인한 심리적 변화와 도로 주행 시 필요한 공간지각능력, 거리지각능력의 저하에 관한 향후 연구가 필요할 것이다.

목차
ABSTRACT
I. 서론
Ⅱ. 연구 대상 및 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 고찰
Ⅴ. 결론
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