한국어 구어 담화 연구를 위한 전사와 주석에 대한 논의

A Discussion of Glossing and Transcription in Korean Oral Discourse
언어학 제74호, 2016.4, 71-91 (21 pages)
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초록
This paper discusses the current transcription system that has been used to transcribe oral discourse of Korean language, and a proposal for a gloss system that will further improve the discourse analysis. Since the 1990’s, in depth research on the areas of discourse analysis, especially on the specific characteristics of Korean discourse, became more active. And since the start of the 21st century, Korean educational academia has been actively doing analytical research on the oral discourse with subjects being Korean native speakers and the non-native learners. More recently, by utilizing the previous results, large scale of basic research and establishment on spoken corpus is in progress. In our research, we looked into the reality of transcriptive notation in both domestic and foreign dissertation, as well as, papers published in academic journal and research project papers, to check and discuss the correlation with the research theme. As a result, we found that there were many cases that followed a similar version used by the English linguistics, where cases of simplified transcriptive notation are used to correlate with the purpose of the research, the method, and the relevancy to the result. Following the result, we turn the focus on contributing to making proper Korean Discourse Gloss system by introducing the research being done by the International Standard Organization. These types of discussion will not only contribute to the further advance in research on multi-dimensional and yet more dynamic meaning of the discourse, it will also be a groundbreaking effort to promote international knowledge of the Korean educational linguistics by making the transcription of the discourse more logical and improving the Gloss system, as well as, establishing the spoken corpus for students of the Korean language.

목차
1. 들어가기
2. 선행연구
3. 한국어 담화 주석을 위한 단계적 모색: 국제표준기구의 대화 행위 규약
4. 나오기
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  1. 강현화⋅김선정⋅김일환⋅김정숙⋅안경화⋅이동은⋅이정희⋅한송화⋅황용주(2015), 「2015년 한국어 학습자 말뭉치 기초 연구 및 구축 사업」, 국립국어원.

  2. 김유진(2011), 「대화에 나타나는 도치 구문에 관한 연구」, 한양대학교 박사학위 논 문.

  3. 김해연(2009), “대화분석과 문학작품 대화문의 분석”, 「담화⋅인지언어학회 학술대 회 발표논문집」, 담화인지언어학회.

  4. 남길임(2007), “국어 억양 단위의 통사적 상관성 연구 구어 독백 말뭉치를 중심으 로”, 「어문학」 96, 한국어문학, 21-50.

  5. 노미연(2012), 「한국어 학습자의 구어 오류와 후속 상호작용 분석 연구 -인터뷰 평가 담화를 중심으로-」, 동국대학교 박사학위 논문.

  6. 박성현(1996), 「한국어 말차례체계와 화제」, 서울대학교 문학박사학위 논문.

  7. 서상규⋅구현정(공편)(2002), 「한국어 구어 연구(1) -구어 전사 말뭉치와 그 활용 -」, 한국문화사.

  8. 서상규 외(2010), 「한국어 학습자 말뭉치 구축 설계」, 국립국어원⋅연세대학교 언 어정보연구원.

  9. 손승민(2010), 「증권가 직원의 상담 대화 구조와 전략」, 한양대학교 박사학위 논문.

  10. 손희연(2013), “한국어 학습자의 지시어 담화 기능 분석 -중국인 학습자의 인터뷰 사례를 중심으로-”, 「담화와 인지」 20, 담화인지언어학회.

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