도움말

결혼이민자 대상 일대일 한국어 수업에서의 교실 상호작용 양상

- 방문지도사의 수업을 중심으로

Aspects of Interaction in One-to-one Korean Language Class for Marriage Immigrants
언어학 제74호, 2016.4, 141-164 (24 pages)
인용정보 복사
Quick View Quick View
구매하기 6,000원
인용하기
이용수 : 27건
피인용수 : 0건
분야내 활용도 : 34%
자세히 보기 >

· 이용수 : 2010년부터 집계한 원문다운로드수

· 피인용수 : DBpia 논문 가운데 해당 논문을 인용한 논문수

· 분야내 활용도 : 최근 24개월간 DBpia 이용수를 기준으로 산출 / 0%에 가까울 수록 활용도가 높고, 100%에 가까울 수록 활용도가 낮음

초록
In one-to-one visiting Korean language class for marriage immigrants, because of the class size, that is composed of just two, one teacher and one student, various interactive activities has lots of difficulties to perform, so that improving authentic communicative competence should be limited. So this study analysed activities between teacher and student in 23 one-to-one visiting class for marriage immigrants to propose effective way in developing and adopting materials or teacher"s guide, and training teachers for effective activities in those class. As a result, there were overwhelming of activities for practice in comparison to communicative activities. With these activities for practice like reading aloud and replacement, it would not be possible to improve student"s communicative competence. So it is proposed that teacher training and guide to increase portion of communicative activities is needed. And activities outside of classroom that is assigned as a homework are analysed. Most of activities outside of classroom are also activities for practice like repetitive writing. To compensate for limited communication in classroom by outside activities, it is needed to present detailed and effective activities that learners can perform with members of community outside of classroom.

목차
1. 서론
2. 일대일 한국어 수업으로서의 방문 교육
3. 분석방법
4. 분석 및 논의
5. 결론
참고문헌
Abstract
키워드

논문의 주요 키워드를 제공합니다. 키워드를 클릭하여 관련 논문을 확인해 보세요!

참고문헌 (19)

현재 논문의 참고문헌을 찾아 신청해주세요!

  1. 김달효(2013), “학급규모에 대한 주요 쟁점 분석”, 「교육문화연구」 19(1), 인하대학 교 교육연구소, 5-27.

  2. 정미향(2009), 「결혼이민자를 위한 한국어 방문교육 방안 연구」, 경희대학교 교육 대학원 석사학위논문.

  3. 정해숙․김이선․홍종명․최윤정(2012), 「결혼이민자 한국어교육 효율화 방안」, 여 성가족부 연구보고서.

  4. 여성가족부․한국건강가정진흥원(2015), 「2014 다문화가족지원사업 결과보고서」, 여성가족부․한국건강가정진흥원.

  5. 홍칠선(2011), 여성결혼이민자를 위한 한국어 방문교육 개선 방안 연구: 경남지역 을 중심으로, 부산외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.

  6. Blatchford, P & C. Martin (1998), The effects of class size on classroom processes: 'it's a 'bit' like a treadmill_working hard and getting nowhere fast!', British Journal of Educational Studies 26(2), 118-137.

  7. Blatchford, P., P. Basset & H. Goldstein (2003), Are Class Size Differences Related to Pupils' Educational Progress and Classroom Processes? Finding from the Institute of Education Class Size Study of Children Aged 5-7 Years, British Educational Research Journal 29(5), 209-730.

  8. Blatchford, P., P. Basset, & P. Brown (2011), Examining the effect of class size on classroom engagement and teacher-pupil interaction: Differences in relation to pupil prior attainment and primary vs. secondary schools, Learning and Instruction 21, 715-730.

  9. Cho, H., A. Glewwe & M. Whitler (2012), Do reductions in class size raise students' test scores? Evidence from population variation in Minnesota's elementary schools, Economics of Education Review, 77-95.

  10. Doughty, C. & T. Pica, (1984), Information Gap Tasks: Do they facilitate second language acquisition?, TESOL Quarterly 20, 305-325.

  • 처음
  •  
  • 이전
  •  
  • 1
  •  
  • 2
  •  
  • 다음
  •  
  • 마지막
인용된 논문 (0)

알림서비스 신청하고 '인용된 논문' 정보를 메일로 확인 하세요!

해당 논문은 인용된 논문 정보가 없습니다.

제 1 저자의 다른 논문 (1)

최은지 식별저자 저자의 상세정보를 확인해 보세요.

권호 내 다른 논문 (9)
추천 논문 (5)

DBpia 추천논문과 함께 다운받은 논문을 제공합니다. 논문 초록의 텍스트마이닝과 이용 및 인용 관계 분석을 통해 추천해 드리는 연관논문을 확인해보세요.

DBpia 추천논문

더 많은 추천논문을 확인해 보세요!

함께 다운받은 논문

해당 논문은 함께 다운받은 논문 정보가 없습니다.

지표

이용현황

· 이용수

· 이용순위 상위 Top3

자세히 보기 >
No 상위 이용이관 이용수
1 연세대학교 5
2 고려대학교 4
3 경희대학교 3

활용도

· 활용지수

· 논문의 활용도 추이 (주제분야 기준)

자세히 보기 >

: %

2016-09
2016-10
2016-11
2016-12
0
20
40
60
80
100
  • 0%
  • 20%
  • 40%
  • 60%
  • 80%
  • 100%

인용수

상세정보
저작권 정책

누리미디어에서 제공되는 모든 저작물의 저작권은 원저작자에게 있으며, 누리미디어는 각 저작물의 내용을 보증하거나 책임을 지지 않습니다. 단, 누리미디어에서 제공되는 서지정보는 저작권법에 의해 보호를 받는 저작물로, 사전 허락 없이 임의로 대량 수집하거나 프로그램에 의한 주기적 수집 이용, 무단 전재, 배포하는 것을 금하며, 이를 위반할 경우, 저작권법 및 관련법령에 따라 민, 형사상의 책임을 질 수 있습니다.

맨 위로 이동
  • 개인회원으로 로그인하셔야 이용이 가능합니다.
  •  개인회원
  •  기관회원
  • 소속기관
  • 아이디
  • 비밀번호
  • 개인회원가입으로 더욱 편리하게 이용하세요. 일반회원 가입하기

    아이디/비밀번호를 잊으셨나요? 아이디/비밀번호 찾기