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복합적 장소 감정과 애도

- 용산 성매매집결지 철거와 ‘판도라 사진 프로젝트

The Multiplicative Sense of Place and the Process of Mourning : Shutdown of Yongsan Red Light District and ‘Pandora Photo Project’
페미니즘 연구 제16권 제1호, 2016.4, 149-183 (35 pages)
DOI :10.21287/iif.2016.04.16.1.149
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초록
이 글은 용산역 앞 사라진 성매매집결지 공간과 그 곳에서 살아온 중장년의 여성들의 경험에 대한 것이다. 이들에게 사라진 공간은 어떤 의미를 갖는가? 이 여성들에게 자신들의 삶의 터전이었던 그 장소의 박탈은 무엇을 의미하는가? ‘공간에 대한 권리’ 혹은 ‘도시권’에 대한 주장이나 ‘장소애(topophilia)’에 근거한 현상학적 체험 분석이 왜 이 성매매집결지의 공간 경험에는 고스란히 적용될 수 없는가? 점유의 권리를 주장할 수도, 장소의 회복을 기대할 수 없을 때, 성적 위계와 사회적 규범에 의해 주변화된 이 여성들은 장소의 박탈, 공간의 상실에 어떻게 직면할 수 있을까? 이 글은 이와 같은 질문들을 다룬다. 철거되는 집결지를 내부의 시선으로 사진에 담은 ‘판도라 사진 모임(2009-2012)’이 이 장소 박탈과 상실의 과정을 어떻게 겪어냈고 또 그 결과를 어떻게 수용했는지 분석한다. 이 분석을 통해 디지털 사진이라는 매체로 장소를 기록하고 그것을 통해 경험의 역사를 재구성하는 과정이 자신의 과거와 화해하고 교차적으로 낙인찍힌 성매매집결지라는 친밀한 ‘장소’에 강요된 상실을 수용하고 ‘애도’하는 절차가 될 수 있었음을 보여줄 것이다.

This writing is about the lost space of the red light district in front of Yongsan Station and the experience of mid to older aged women who lived there. What does this lost space mean to them? What does this deprivation of their homes mean to these women? Why can’t phenomenological experimental analysis based on ‘rights to a space,’ or ‘claims to metropolitan areas’ or ‘topophilia’ be applied to the experiences of the red light district? How can these women, who are marginalized by sexual hierarchy and social norms, face the deprivation of location and the loss of space, when they cannot claim their rights of occupancy or expect the recovery of location? This writing deals with such questions. The ‘Pandora Photo Project (2009-2012)’ that recorded photographs of the insides of the red light district in the eyes of an insider analyzes how these women went through the process of deprivation and loss of this space and how they accepted its results. This analysis will demonstrate how the process of reconstructing the history of experience through recording of a location using digital photography as its medium, allows oneself to reconcile with ones past and to accept the forced loss of a familiar ‘place’ of the stigmatized red light district, and become the process of ‘mourning’.

목차
국문초록
1. 들어가는 말
2. 성매매집결지에 대한 공간론적 이해
3. 성매매집결지에 대한 이중적 장소감
4. 사진 찍기와 사진을 통한 장소 경험의 재구성
5. ‘판도라 사진 프로젝트’의 의미: 장소의 박탈과 애도
6. 맺는 말
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Abstract
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