들뢰즈와 가따리의 여성-되기와 전복성

Becoming-Woman and Subversion
페미니즘 연구 제16권 제1호, 2016.4, 265-284 (20 pages)
DOI :10.21287/iif.2016.04.16.1.265
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초록
들뢰즈와 가따리와 여성을 논할 때 가장 핵심적인 개념은 여성-되기로, 전복적이며 동시에 더 큰 잠재적 전복성을 지니고 있다. 우선 여성-되기의 전복성은 가부장제의 해체에 드러난다. 여성-되기는 남/녀, 지배/피지배의 이원론적 구조를 전면 부정함으로써 여성 억압의 구도를 해체시킨다. 둘째, 여성-되기로 인한 분자적 여성은 극대화된 개체성을 지니게 된다. 이제 여성은 가부장제 안에 배치된 몰적 여성이 아니라 여성-되기를 통해 개별적인 주체인 분자적 여성이 된다. 여성-되기는 이처럼 기존의 권력구조에 균열을 일으키지만 그것의 잠재적 전복성은 여성-되기가 리좀이 되고 전쟁기계로 발전할때 실현될 수 있을 것이다. 리좀과 여성-되기를 좀 더 명확하게 연결시킬 경우 여성-되기는 비위계적이며 전복적인 집합으로 나갈 수 있으며 유목적 전쟁기계와 연관 될 때 기존의 국가가 배치하는 여성을 넘어서서 대안적인 집합성을 제시할 수 있을 것이다.

Deleuze and Guattari’s becoming-woman is a crucial concept in discussing the questions of women. The defiant notions of subversion and potentiality in the concept of becoming-woman are as follows: Deleuze and Guattari’s becoming-woman serves to deconstruct the hierarchical binary gender structure: “All binaries,” for Deleuze and Guattari, “privilege one term as standard: white, male adult, rational, etc.” To undo this identification with the absolute power of the majority, one has to de-centre oneself, becoming minoritarian and defaced. Becoming-woman is to become part of a minority by rendering possible a becoming, of which they do not have any kinds of ownership. It gears toward the destabilization of patriarchy between man/woman, oppression/oppressed. Deleuze and Guattari argue that becoming woman is not to imitate or assume the female form, but to produce the particles that compose the concept of the molecular woman. Here, a molecular woman represents the reinforcement of individuality as women, not as a molar entity. What we term woman, in this paradigm, is not defined in a binary structure with man, but is registered by a molecular woman as an individual subject.
Becoming-woman is rhizomatic. In Deleuze’s paradigm, the term rhizome is not exclusively presented as the collectivity of becoming-woman. Negri sees rhizome as the collective powers of the multitude, creating social subversion in non-hierarchical ways. In this manner, social changes and transformations, for Deleuze and Guattari, can be achieved by promoting more active discussions of women as a rhizomatic collectivity. Furthermore, if Deleuze and Guattari matched the notion of becoming-woman with the nomadic war machine, women will move beyond the limited realms that the states have arranged, and will achieve an alternative collectivity beyond deconstruction.

목차
국문초록
1. 들어가며
2. 여성-되기와 가부장제의 해체
3. 여성-되기와 분자적 여성
4. 여성-되기의 전복성 : 리좀과 전쟁기계
4. 나가며
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