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리뷰 감정 분석을 통한 전자상거래 상품 분석 및 평가 시스템 설계

System Design for Analysis and Evaluation of E-commerce Products Using Review Sentiment Word Analysis
정보과학회 컴퓨팅의 실제 논문지 제22권 제5호, 2016.5, 209-217 (9 pages)
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초록
스마트폰 보급의 확산으로 상품 구매 시 웹 사이트 및 SNS를 이용하여 상품 리뷰를 참고하는 소비자들이 증가하고 있다. 그러나 이러한 방식은 소비자가 직접 리뷰 데이터를 찾아 읽어야하기 때문에 시간이 오래 걸릴 뿐만 아니라 가공되지 않은 데이터가 줄 수 있는 정보는 한정적이다. 따라서 상품의 리뷰를 수집하여 기본 정보뿐만 아니라 리뷰 문장의 감정 분석을 통한 가공된 정보를 제공하는 시스템이 필요하다. 하지만 현재 이러한 상품 리뷰 분석 정보를 제공하는 시스템의 대다수는 상품의 분류와 상품의 속성을 반영하는 것이 부족하다. 본 논문에서는 상품의 분류와 속성을 반영하는 리뷰 감정 분석을 통한 전자 상거래 상품 분석 및 평가를 제공하는 시스템을 설계 및 구현하였다. 이를 도서 상품에 적용하여 구축한 시스템을 통해 소비자가 방대한 양의 상품의 리뷰 데이터를 분석할 필요 없이 상품의 속성 및 분류에 따라 가공된 분석 결과를 시각적으로 빠르게 제공받을 수 있음을 보였다.

As smartphone usage increases, the number of consumers who refer to review data of e-commercial products using web sites and SNS is also explosively multiplying. However, reading review data using traditional websites and SNS is time consuming. Also, it is impossible for consumers to read all the reviews. Therefore, a system that collects review data of products and conducts sentiment word analysis of the review is required to provide useful information. The majority of systems that provide such information inadequately reflect the properties of the product. In this study, we described a system that provides analysis and evaluation of e-commerce products through review sentiment words as reflected properties of the product. Furthermore, the system enables consumers to access processed information about reviews quickly and in visual format.

목차
요약
Abstract
1. 서론
2. 관련 연구
3. 전자상거래 리뷰 분석 시스템
4. 도서 리뷰 분석 시스템 구현
5. 결론 및 향후 연구
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