도움말

Study on the Characteristics of Fashion Leaders in College Clubs` Fashion Networks

International Journal of Costume and Fashion Vol.14 No.1, 2014.06, 1-15 (15 pages)
DOI :10.7233/ijcf.2014.14.1.001
인용정보 복사
Quick View Quick View
구매하기 6,000원
인용하기
이용수 : 11건
피인용수 : 0건
분야내 활용도 : 60%
자세히 보기 >

· 이용수 : 2010년부터 집계한 원문다운로드수

· 피인용수 : DBpia 논문 가운데 해당 논문을 인용한 논문수

· 분야내 활용도 : 최근 24개월간 DBpia 이용수를 기준으로 산출 / 0%에 가까울 수록 활용도가 높고, 100%에 가까울 수록 활용도가 낮음

초록
Fashion leadership is divided into visual influence, linguistic influence, and dual leadership. We refer to people exercising such influential power as fashion innovators, fashion opinion leaders, and fashion double leaders, respectively. Scholars and marketers have raised continuous questions on this issue: who are these fashion leaders and what characteristics do they have? In this study, social network analysis is applied to grasp the existence of three types of fashion leaders in college clubs, examine their positions in fashion process networks and investigate their individual and social characteristics. For this study, three college clubs were recruited through convenience sampling and surveyed online. Peer nomination questions for structuring fashion process networks and self-evaluation questions for measuring personal characteristics are included. Two fashion networks, an opinion leadership network and an innovativeness network, embrace four to six leaders and illustrate similar structure patterns in the three groups, which indicates that dual leaders enjoyed the lion’s share in college clubs. The number of fashion innovators tends to be fewer compared to that of fashion opinion leaders, and we infer that peer relationship appears to intervene with fashion opinion leadership. Other personal characteristics supporting results from previous studies are also confirmed in this study.

키워드

논문의 주요 키워드를 제공합니다. 키워드를 클릭하여 관련 논문을 확인해 보세요!

참고문헌 (31)

현재 논문의 참고문헌을 찾아 신청해주세요!

  1. Cho, Y. J , 2000 , A Study on Psychological Characteristics and Clothing Benefits Sought According to Fashion Leadership , 석사 , Yonsei University

  2. 최아영 , 2012 , 멀티채널 환경에서 소비자는 어떻게 정보를 탐색하는가?: 선호하는 정보원천에 따른 소비자 유형화와 관련 요인 , 소비자학연구 23 (2) : 135 ~ 164

  3. Choi, S. H , 1987 , A Study on the Fashion Leadership – The Relationships among Fashion Leadership, Social Character, Clothing Conformity and Fashion Information Source , Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles 11 (3) : 15 ~ 24

  4. Chowdhary, U , 1988 , Fashion Opinion Leadership and Media Exposure among College Women in India , Home Economics Research Journal 16 (3) : 183 ~ 194

  5. 김완석 , 2007 , 전반적 신체존중감 척도(KOBES): 개발 및 성차 탐색 , 한국심리학회지:여성 12 (2) : 231 ~ 253

  6. Hirschman, E , 1978 , Advances in Consumer Research , : 303 ~ 314

  7. 제은숙 , 2011 , 여가활동 소비자의 패션관여와 의복선택기준, 패션정보원에 관한 연구 , 복식 61 (7) : 51 ~ 66

  8. Jeon, K. S , 2000 , The Interrelationship among Fashion Leadership, use of Fashion Leadership, use of Fashion Information and Apparel Shopping Behavior of Middle- and High-School Male Students (Part I) , Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles 24 (5) : 675 ~ 685

  9. 전경숙 , 2011 , 소비자 변수와 패션리더십 - 심미적 성향, 혁신성, 대인민감성, 역할완화소비를 중심으로 - , 복식문화연구 19 (6) : 1247 ~ 1258

  10. Jung, J. A , 1999 , A Study on Self-Image and Clothes Purchase Behavior by Fashion Leadership of College Women , 석사 , Ewha Womans University.

  • 처음
  •  
  • 이전
  •  
  • 1
  •  
  • 2
  •  
  • 3
  •  
  • 4
  •  
  • 다음
  •  
  • 마지막
인용된 논문 (0)

알림서비스 신청하고 '인용된 논문' 정보를 메일로 확인 하세요!

해당 논문은 인용된 논문 정보가 없습니다.

제 1 저자의 다른 논문 (1)

So Jung Yun 식별저자 저자의 상세정보를 확인해 보세요.

권호 내 다른 논문 (6)

International Journal of Costume and Fashion Vol.14 No.1 의 상세정보를 확인해 보세요.

추천 논문 (5)

DBpia 추천논문과 함께 다운받은 논문을 제공합니다. 논문 초록의 텍스트마이닝과 이용 및 인용 관계 분석을 통해 추천해 드리는 연관논문을 확인해보세요.

DBpia 추천논문

더 많은 추천논문을 확인해 보세요!

함께 다운받은 논문

해당 논문은 함께 다운받은 논문 정보가 없습니다.

지표

이용현황

· 이용수

· 이용순위 상위 Top3

자세히 보기 >
No 상위 이용이관 이용수
1 서울대학교 6
2 영남대학교 3
3 부산대학교 1

활용도

· 활용지수

· 논문의 활용도 추이 (주제분야 기준)

자세히 보기 >

: %

2016-09
2016-10
2016-11
2016-12
0
20
40
60
80
100
  • 0%
  • 20%
  • 40%
  • 60%
  • 80%
  • 100%

피인용수

상세정보
저작권 정책

누리미디어에서 제공되는 모든 저작물의 저작권은 원저작자에게 있으며, 누리미디어는 각 저작물의 내용을 보증하거나 책임을 지지 않습니다. 단, 누리미디어에서 제공되는 서지정보는 저작권법에 의해 보호를 받는 저작물로, 사전 허락 없이 임의로 대량 수집하거나 프로그램에 의한 주기적 수집 이용, 무단 전재, 배포하는 것을 금하며, 이를 위반할 경우, 저작권법 및 관련법령에 따라 민, 형사상의 책임을 질 수 있습니다.

맨 위로 이동