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한국 거주 중국 소비자의 소비자역량에 관한 연구

A Study on Consumer Competency of Chinese Adults Living in Korea
다문화사회연구 제9권 제2호, 2016.8, 301-337 (37 pages)
DOI :10.15685/jms.2016.08.9.2.301
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초록
최근 한국에 거주하고 있는 외국인들이 증가하고 있는 가운데 본 연구는 한국 거주 중국 성인들의 소비자역량에 대해 살펴보았다. 본 연구의 자료는 부산 및 경남지역에 거주하고 있는 중국 성인 소비자 200명을 대상으로 설문조사를 통한 자기기입식 방법으로 수집되었으며, SPSS Windows V.21.0을 사용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, Pearson의 적률상관관계분석, 중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 한국 거주 중국 성인 소비자들의 지식역량의 전체 정답률은 54.6%이었으며, 금융역량, 시민성역량, 거래역량 순으로 높게 나타났다. 한편, 실천역량의 전체 평균은 5점 만점에 3.43점이었고, 거래역량, 금융역량, 시민성역량 순으로 높았다. 한국 거주 중국 성인들의 소비자역량에 영향을 미치는 변수들을 살펴보기 위해 중회귀분석을 실시한 결과, 소비자지식의 금융역량에는 연령, 취업여부, 한국 거주기간, TV 시청시간, 인터넷 이용시간, 소비에 대한 한국 친구와의 의사소통 정도가 유의하였으며, 거래역량에는 학력, 월가계소득이, 그리고 시민성 역량에는 연령, 학력, 월가계소득, 한국 거주기간이 유의하였다. 한편, 소비자실천 금융역량에 영향을 미치는 변수는 연령, 취업여부, 한국 거주기간, 소비자지식의 금융역량이었으며, 거래역량에는 성별, 연령, 학력, TV 시청시간이 유의하였고, 시민성역량에는 연령, 인터넷 이용시간, 소비자지식의 시민성역량이 유의한 것으로 나타났다. 이들 결과를 토대로 한국 거주 중국인들의 소비자역량 수준을 높이기 위한 방안을 모색하였다.

This study examined the consumer competency of Chinese adults living in Korea to get the basic material for development of consumer educational programs and establishment of consumer policy. For the percentage of the correct answers of consumer knowledge competency was 54.6%. The each section for this was in order of financial competency (64.3%), citizenship competency (56.7%), and trading competency (39.6%). On the other hand, the mean of the consumer practical competency was 3.43 of 5 points. In addition, trading competency was 3.61, financial competency was 3.43 and citizenship competency was 3.27. The significant variables for financial competency of consumer knowledge were age, employment status, stay periods in Korea, TV watching time, internet use time, and communication with Korean friends about consumption. For trading competency of consumer knowledge, educational level, and monthly household income were significant. In addition, age, educational level, monthly household income, and stay periods in Korea were significant for citizenship competency of consumer knowledge. On the other hand, for financial competency of consumer practice, age, employment status, stay periods in Korea, and financial competency of consumer knowledge were significant. Gender, age, educational level, and TV watching time were significant for trading competency of consumer practice. Additionally, age, internet use time, and citizenship competency of consumer knowledge affected citizenship competency of consumer practice. On the basis of these results, various methods to increase consumer competency of Chinese adults living in Korea were discussed.

목차
국문요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론 및 제언
〈참고문헌〉
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