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학령 전 단순언어장애 아동의 비단어따라말하기와 문장따라말하기 수행능력 특성

Characteristics of Non-word Repetition and Sentence Repetition Performance of Preschool Children with Specific Language Impairment
特殊敎育再活科學硏究 第55卷 第3號, 2016.9, 559-573 (15 pages)
DOI :10.15870/jsers.2016.09.55.3.559
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초록
본 연구는 학령전의 단순언어장애와 일반 아동의 비단어따라말하기와 문장따라말하기 수행능력의 특성을 살펴보고 두 과제와 언어발달 변인들 간의 관련성을 알아보고자 하였다. 연구는 학령 전 단순언어장애 아동 13명, 일반 아동 15명을 대상으로 하였다. 두 집단의 비단어따라말하기와 문장따라말하기 수행 능력 차이를 비교하고 비단어따라말하기의 오류 유형을 알아보았다. 그리고 두 집단의 비단어따라말하기와 문장따라말하기 능력과 언어발달 변인들(연령, 지능, 수용어휘력, 표현어휘력, 구문의미이해력) 간의 관련성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 연구결과로 첫째, 두 집단은 비단어따라말하기와 문장따라말하기 수행 능력에 차이를 보였다. 둘째, 비단어따라말하기 과제에서 두 집단의 오류 유형에 차이를 보였으며 특히, 음운 첨가와 대치 오류에서 특성을 보였다. 셋째, 단순언어장애 아동들은 두 과제 모두에서 언어발달 변인들(연령, 수용어휘력, 표현어휘력, 구문의미이해력, 지능)과의 낮은 상관을 보였으나, 일반 아동들은 문장따라말하기 과제에서는 언어발달 변인들(수용어휘력, 표현어휘력, 구문의미이해력, 지능)과 높은 상관을 보였다. 따라서 단순언어장애 아동은 일반 아동들과 비단어따라말하기와 문장따라 말하기가 수행 능력에서 다른 양상을 보이고 있으며 문장따라말하기가 비단어따라말하기보다 언어발달 변인들과 더 밀접하게 관련되어 있음을 알 수 있었다.

The purpose of this study was to see the performance characteristics between nonword repetition(NRT) and sentence repetition(SRT) and also to see the correlationship among various language factors. A total of 28 divided by two groups - 13 specific language impairment children and 15 normal children of aged 4 to 6 each - were surveyed and positive reactivity scores of NRT and SRT of each group were compared. And it was examined the type of error of NRT. then finally the relationship between each performance of NRT and SRT and various language factors such as age, IQ, receptive vocabulary, expressive vocabularies and syntax comprehension was examined. The result were as follows: First, performance gap between NRT and SRT of each group was obviously seen. Second, show the difference in th two groups, depending on the type of error NRT, especially with the addition and substitute of the consonant. Third, the performance of NRT had insignificant relationship with various language factors (such as age, IQ, receptive vocabulary, expressive vocabularies and syntax comprehension). However, the performance of sentence repetition was significantly correlated with various factors such as receptive vocabulary, expressive vocabularies, syntax comprehension. It can be said that the performance of NRT and SRT is a reliable screening test which can accurately identify whether a child has a specific language impairment or not.

목차
〈요약〉
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌
〈Abstract〉
키워드

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