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페미니스트 인식론과 구술사의 정치학

- 일본군 ‘위안부’ 문제를 중심으로

Politics of Feminist Epistemology and Oral History : Japanese Military Sexual Slavery Issues
한국사회학 제50집 제5호, 2016.10, 1-40 (40 pages)
DOI :10.21562/kjs.2016.10.50.5.1
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초록
지난 2016년 12월 28일, 한일 정부 간 일본군 ‘위안부’ 협상은 많은 생각거리를 남겼다. 이 글은 당사자들의 목소리를 통해 일본군 ‘위안부’ 운동을 의미화하고, 이들의 삶이 촘촘히 베여있는 운동의 역사를 계승할 책무를 사회과학자들에게 환기하고자 한다. 2002년부터 지금까지 진행되고 있는 현장연구와 구술생애사 자료, 증언록을 기반으로 한 텍스트 분석을 바탕으로 한 본 연구는, 식민지 시기 여성들의 체험을 통해 역사적 부정의를 재확인하고, 타인의 삶뿐만 아니라 이를 제한하고 구성하는 사회·정치적 맥락에 관심을 가지는 도덕적 행위자들에 의해 개인의 경험이 사회정치적 문제로 확산되는 과정을 살펴본다. 이 과정에서 피해자들의 증언이 가지는 사회변혁적 힘을 페미니스트 인식론적 관점에서 분석한다. 고통스러운 체험에 대한 당사자들의 증언은 젠더관점에서 역사를 다시 쓰는 작업일 뿐만 아니라, 자기치유와 주체 재구성, 더 크게는 사회공동체의 트라우마를 치유하는 역할을 해왔으며, 마침내 증언불가능성의 구조를 변화시키는 데 기여하였다. 사회과학자들에게는 이들이 던진 소중한 메시지를 이해하고, 세상을 변화시켜야 할 윤리적 실천의 책무가 남겨진다. 젠더 이슈와 더불어 사회과학적 상식에서 주변화 되어 온 일본군 ‘위안부’ 문제를 학문적·운동적 쟁점으로 격상시켜 다음 세대에 계승하는 일은 이제 우리 손에 넘겨졌다.

On December 28, 2015, the government of South Korea and Japan announced that they had agreed to a ‘final and irrevocable resolution’ about the issue of Japanese military sexual slavery. The purpose of this paper is to remind social scientists of historical responsibility to succeed the Korean women’s movement concerning the Japanese military ‘Comfort Women,’ in which victim survivors’ lives have been embedded. Based on ethnographic research and oral history with analysis on survivors’ testimonies, this paper explores how historical injustice has been produced and reified as limiting and conditioning personal women’s life and how personal experiences have diffused to the public as social, political issues by ethical actors of women’s movement. In the process, the power of survivors’ testimonies to change the whole society is examined from a feminist perspective as well. From this stance, I argue that women’s oral history about the painfully lived experiences has contributed not only to producing alternative histories from women’s perspectives but also to healing up personal and societal traumatic wound, which has finally led to changing the social structure where women’s voices had not been heard. Now, Korean social scientists should take a responsibility to sincerely speculate the issues of Japanese military sexual slavery, deeply intertwined with those of gender equality, which have been marginalized or excluded in the androcentric academia in South Korea.

목차
Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 식민지 조선 소녀들의 공유된 경험 다시 읽기
Ⅲ. 일본군 ‘위안부’ 운동, 페미니스트 인식론의 사회적 실천
Ⅳ. 일본군 ‘위안부’의 구술과 페미니스트 인식론 간의 친연성
Ⅴ. 나가며
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