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- 부모의 사회경제적 지위가 자녀 성적에 미치는 영향의 증가

Widening Gap : The Increasing Influence of Parental Socioeconomic Status on Children’s Academic Achievement in Korea
한국사회학 제50집 제5호, 2016.10, 107-140 (34 pages)
DOI :10.21562/kjs.2016.10.50.5.107
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초록
이 글에서는 한국에서 부모의 사회경제적 지위가 자녀 성적에 미치는 영향을 살폈다. 이런 주제를 살피는 일은 예전에도 흔했고 지금도 흔하다. 이 글이 그 흔한 작업과 다른 점은 다음과 같다. 첫째, 이 글에서는 한국의 교육기회 불평등을 국가 비교와 시계열 비교의 관점에서 바라보았다. 다시 말해, 한국의 기회 불평등이 다른 나라와 다른 정도를 살피고, 지난 시기 동안 이 불평등이 바뀐 방향을 알아보았다. 둘째, 이 글에서는 기회의 불평등을 OLS 회귀식으로 재기도 하고 다수 준 모형으로 가늠하기도 하였다. 그리하여 이 두 추정치를 서로 견주었다. 이 글에서는 OECD가 2000년과 2009년에 수집한 PISA 자료를 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 학생의 읽기 평균 점수는 다른 나라보다 높았다. 이에 더하여 성적 우수 학생의 비율이 높았고, 성적부진 학생의 비율도 낮았다. 둘째, 한국에서 부모의 사회경제적 지위가 자녀의 읽기 성적에 미치는 영향은 다른 나라보다 낮았다. 셋째, 부모의 사회경제적 지위가 자녀의 읽기 성적에 미치는 영향은 2000년대 첫 십 년 동안 더 커졌다. 다시 말해 교육기회의 불평등은 더 깊어졌다. 이는 OLS 계수로 재든 사회경제적 기울기 모형의 계수로 가늠하든 상관없이 그러하였다.

This paper deals with the effect of parental socioeconomic status on children’s academic achievement in Korea. This kind of topic has been quite common in academia. Nevertheless, there are two points this study distinguishes itself from other studies on the issue: one is to place the Korea’s inequality in the context of international and temporal comparison. This study tries to compare the Korea’s inequality of educational opportunity with those of other countries and to contrast the Korea’s inequality at an early point in the first decades of 2000s with that of a later point in the same period; The other is to do a methodological comparison. It measures the status and trends of educational inequality both by the ordinary least square(OLS) regression and by the multi-level model, and then compares the estimates of the former with those of the latter. The data used here are PISA(Programme for International Student Assessment), collected in 2000 and 2009 by OECD. Findings were as follows: First, the effect of parental socioeconomic status on children’s reading literacy had been much lower during the first decades of the 2000s in Korea than those of any other OECD countries. Second, however, the influence of parental socioeconomic status on children’s reading literacy had increased during the same period in Korea, which simply means that the inequality of educational opportunity had deteriorated during the early 2000s. Third, the above two results are true both in the OLS estimation and in the multi-level analysis.

목차
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 교육제도와 기회 불평등
Ⅲ. 한국의 중등교육제도
Ⅳ. 자료와 분석 방법, 변수
Ⅴ. 부모의 사회경제적 지위와 자녀의 성적
Ⅵ. 요약과 논의
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