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교육 불평등 변화 양상 분석

- 중간계급 및 코호트 분석을 중심으로

Trend of Educational Inequality : Focusing on the Middle Class and Birth Cohorts in South Korea
한국사회학 제50집 제5호, 2016.10, 141-171 (31 pages)
DOI :10.21562/kjs.2016.10.50.5.141
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초록
이 논문은 부모의 사회계급과 자녀의 교육 선택의 관계에 초점을 두고 한국의 교육 불평등의 변화 양상을 분석한다. 구체적으로, 이 연구는 상급학교로의 진학 유형과 국제적 교육이동에 영향을 미친 요인들을 분석하고, 질적 우위의 교육 성취 과정에서의 경제적 자원과 문화적 자원의 효과를 살펴본다.
우선 교차분석을 통해 발견한 것은, 상급학교로의 진학 여부에서 계급 격차가 감소한 반면, 일반계고교/실업계고교, 2년제 대학/4년제 대학과 같은 진학 유형, 그리고 해외유학 경험에서 계급격차가 증가하였다. 위계적으로 분화된 교육구조에서 자본가계급과 중간계급은 우위를 점한 반면 농촌 쁘띠부르주아지는 가장 불리한 위치에 놓여있어, 최근으로 올수록 교육 선택의 양극화 현상이 더욱 심화되었다는 것을 알 수 있다.
다음으로 로짓 분석을 통해 발견한 것은 다음과 같다. 자녀의 대학 진학 유형과 국제적 교육이동에 대한 중간계급의 효과는 최근 코호트에서 더욱 뚜렷하게 나타났다. 또한 자녀의 교육 선택에 대한 부모의 교육수준의 효과가 점차 증가하였다. 그리고 자녀 본인의 어린 시절 교육 포부, 학업성적, 학교유형, 그리고 지리적 공간은 차별적인 교육 선택에 영향을 미쳤다.
이러한 양상은 위계화된 교육체계에서 가족의 경제적·문화적 자원의 효과적인 작동으로 해석될 수 있다. 또한 교육 불평등의 요인이 생애 어린시기부터 나타나면서 교육자본 획득의 메커니즘이 변형 · 강화되어 왔음을 보여준다.

This paper explores the trend of inequality in education analyzing the relationship between parent’s social class and children’s choice of education in South Korea. Specifically, the study analyzes factors that influence the educational transitions and the choice to abroad, and identifies the effects of economic resources and cultural resources in the process of achieving educational attainment in qualitatively higher education.
This paper reports that while has been a decreasing gap among the classes in the proportion of taking higher level of education, there has been an increasing gap in the types of higher educational institution such as collegiate Institute or the High School in the secondary institutional level and the two-year or four-year college/university in the post-secondary institutional level. Capitalists and the middle class tend to take higher positions, whereas petty bourgeoisie tends to experience the lowest positions within the hierarchy of education, revealing polarization in the educational attainment in recent years.
In addition, with the logistic regression analysis shows the followings: the effects of the middle class on the transition to higher education and the studying abroad becomes more significant among the younger cohorts; there has been an increasing effect of parents’ education on children’s educational attainment; cultural resources and geographic locations make differences in educational attainment over time.

목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 검토
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 계급별 교육 선택 분석 : 위계적 교육구조에서 중간계급의 질적 우위와 계급 양극화
Ⅴ. 진학 유형 및 국제적 교육이동에 대한 계급 효과의 변화
Ⅵ. 결론 및 함의
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