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4차 산업혁명시대의 지적교육 방향

Directions of Cadastral Education in 4th Industry Revolution
한국지적정보학회지 제18권 제3호, 2016.12, 35-49 (15 pages)
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초록
4차 산업혁명의 대두는 산업 전반의 변화를 예고하고 있고, 기존의 산업 사회체계로는 변화되는 현실에 적절히 대응할 수 있으며, 특히 기존 교육프로그램으로 4차 산업혁명 사회의 변화를 따라가기는 대학교육의 역량부족이라 할 수 있다. 따라서 본 연구는 4차 산업혁명에 적응할 수 있는 지적교육의 여건이 되는지를 검토하여 4차 산업혁명시대에 부합하는 지적교육의 방향을 제시하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 연구범위는 4차 산업혁명의 핵심내용인 인공지능과 기술, 최근 학교교육의 이슈인 NCS, 산업 전반에서 추구하는 CQI 등의 개념적 관점에서 지적교육과의 관련성으로 한정하고, 조사방법은 문헌조사 및 인터넷조사를 통하여 1차 및 2차 자료를 수집하였으며, 접근방법은 서술적 접근방법과 체제적 접근방법을 병용하였다. 연구결과는 다음과 같은 관점 및 내용에서 도출하고자 하였다. 첫째, 4차 산업혁명과 지적교육 환경은 4차 산업혁명의 핵심과 지적교육의 환경으로 NCS와 CQI, 선행연구 및 접근 틀 차원에서 검토하였다. 둘째, 산업혁명과 지적교육의 실제 및 한계는 산업혁명 기반 지적교육, NCS 기반 지적교육, CQI 기반 지적교육 차원에서 현 상황을 바라보았다. 셋째, 4차 산업혁명에 따른 지적교육 방향은 위치지능, 현장 지향성, 지속적이고 순환적인 질 관리 차원에서 검토하였다.

A rise in the fourth industrial revolution heralds the comprehensive changes in industries, and the current industrial social system could cope with the changing reality. On the other hand, in terms of current education systems, a university education seems to lack the sufficient capacity in line with this change. Hence, this study reviews whether conditions of cadastral education could adapt the fourth industrial revolution, and sheds light on cadastral education in line with the revolution. To achieve the objective of this research, the range is limited to artificial intelligence and technology which are the key elements of the fourth industrial revolution, NCS which is the current issue of school education and CQI that industries seek for, based on cadastral education. In terms of methodology, the primary and secondary data are collected by literature review and internet research, and a descriptive and systematic approach method is applied concurrently. The research is concluded as follows. First of all, the fourth industrial revolution and the condition of cadastral education are reviewed in terms of NCS and CQI as the core of the fourth industrial revolution and the condition of cadastral education, literature review and framework. Secondly, the current state and limitation of the industrial revolution and cadastral education are referred to from the perspectives of cadastral education based on the industrial revolution, NCS and CQI. Last but not least, the suggestion of cadastral education with the fourth industrial revolution is investigated based on location intelligence, field-oriented tendency, continuous quality improvement.

목차
요지
Abstract
1. 서론
2. 4차 산업혁명과 지적교육 환경
3. 산업혁명과 지적교육의 실제 및 한계
4. 4차 산업혁명시기의 지적교육 방향
5. 결론
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