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해방후 이태영의 여성인권론과 인권, 민주화운동

Lee Tae-Young"s Women" s Human Rights, Human Rights, Democratization Movement after Liberation
이유나
한국기독교와 역사 제46호, 2017.3, 97-136 (40 pages)
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초록
본 연구는 이태영이 가족법개정운동을 주도해 나간 배경과 과정에 대해 검토하였으며, 가족법개정운동을 통한 과정 속에서 여성문제에 대하여 어떻게 사고하였는지 검토하였다. 또한 이태영이 인권운동과 민주화운동에 참여한 배경과 과정 및 역사적 의미에 대해 살펴보았다.
평북 운산에서 출생한 어린시절부터 받은 독실한 기독교적 가정교육과 학교교육은 훗날 가족법개정운동을 통한 여성인권운동에 힘을 쏟게 한 그의 만인평등사상과 남녀 평등의식의 형성에 영향을 주었다.
이태영은 시대적 선구자적 사명감으로 여성법률상담소를 설치하여 운영하였으며, 법의 보호를 받아야 할 여성이 오히려 법 때문에 억울함을 당하는 경우가 많아 법 자체부터 수정이 필요하다는 생각에서 여성인권운동으로서 가족법개정운동에 나섰던 것이다.
또한 이태영은 여성문제 해결을 위해서는 여성 자신이 과거의 잘못된 인습과 제도로부터 독립하려는 자각이 무엇보다 중요하며 여성교육을 통한 지적향상을 추구해나갈 뿐만 아니라, 여성들도 정치적, 사회적인 참여를 확대해 나갈 것을 역설하였다. 그리고 이태영의 미국연수시절에서의 경험은 국내에 들어와 가정법원의 설치와 이대 법학과의 법률임상실습 교육의 실시에 큰 영향을 끼쳤다.
이태영의 여성운동은 여성인권운동에만 그치는 것이 아니라, 궁극적으로는 남자와 여자의 인권을 동시에 추구하는 인권으로 확대 발전시켜 사고하였으며, 더 나아가 이 땅에 평화와 민주주의를 실현하기 위한 것이었다.
이태영은 감시와 탄압으로 민주회복국민회의가 반유신운동을 전개해나가는데 어려움이 많았음에도 이 나라의 민주회복을 위해 매우 적극적으로 활동하였다. 그리고 3.1민주선언사건 시기에도 재야 지식인, 종교인, 정치인들과의 협력 속에서 정치적 민주화를 위해 묵묵히 배후에서 지원하였다. 또한 이태영은 인권문제의 해결을 위해 인권문제협의회, 한국기독교교회협의회의 인권위원회 등에서 전문위원으로 활동하는 등 인권운동에 활발히 참여하였다.

This study examined the background and process of Lee"s initiative to revise the family law, I examined how she thought about women"s issues in the course of the family law revision movement. I also looked at the background, process and historical meaning of Lee"s participation in the human rights and democratization movement.
The devout Christian family education and school education that Lee Tae-young born in Pyongbuk province from childhood influenced the formation of his universal equality idea and gender equality consciousness which led to Lee"s efforts to promote the women"s rights movement through the revision of the family law in the future
Lee Tae-young has established and operated a women "s legal counseling center with a pioneering sense of duty for the times. Women who are supposed to be protected by the law are often victimized by the law, and therefore she has begun the amendment of the family law as a women"s rights movement in the sense that the law itself needs revision.
She also argued that women"s self-awareness of women"s independence from past wrong conventions and institutions is more important than any other. She emphasized not only pursuing intellectual advancement through women"s education, but also expanding women"s political and social participation. Lee Tae-young"s experience in the United States during the US training period has had a great impact on the establishment of the Family Court and the implementation of legal clinical training education at Ewha Womans University Law School.
Lee thought not only the women"s rights movement but also the human rights movement that pursues the human rights of both men and women at the same time.
Her women"s movement was further to realize peace and democracy on this land.
Lee acted very actively for the democratic recovery of the country despite the difficulties of the Democratic Recovery People"s Congress due to surveillance and repression. And at the time of the 3.1 Democracy Declaration, in the cooperation with the intellectuals, religionists, and politicians in the field, she supported in the background for political democratization. In addition, Lee actively participated in human rights campaigns such as the Human Rights Council and the Human Rights Committee of the Korea Christian Church Council.

목차
I. 머리말
II. 여성인권의식의 형성 배경
III. 가족법개정운동과 여성인권론
IV. 민주화운동과 인권운동
V. 맺음말
참고문헌
한글초록
Abstract
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