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2007년 이후 중국의 고구려 종교 · 사상사 연구 동향

Recent Trends in China’s Studies on Koguryo’s History of Religion and Thought
高句麗渤海硏究 第57輯, 2017.3, 35-57 (23 pages)
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초록
본고는 최근 중국학계의 고구려 종교 · 사상사 연구 동향을 분석한 것이다. 동북공정이 공식적으로 종료된 지 10년에 가까운 세월이 지났지만, 중국학계에서는 여전히 고구려를 중국 중앙왕조의 지방정권 · 소수민족정권으로 간주하고 고구려사를 중국사의 일부분으로 서술하고 있다.
고구려사를 바라보는 중국학계의 이와 같은 시각은 고구려의 종교 · 사상 관련 연구에서도 그대로 반영되어 나타난다. 즉 해당 주제에 대한 치밀한 학술적 분석보다는 고구려의 신화나 종교 · 사상의 기원이 중국에 닿아 있고, 국가 성립 이후에도 지속적으로 중국 문화의 직접적인 영향 아래 놓여 있었다는 주장이 큰 흐름으로 전개되고 있다.
최근 고구려 종교 · 사상에 대한 중국학계의 연구는 양적으로 확대되고 있을 뿐만 아니라, 다양한 주제로 연구 범위의 확장이 이루어지고 있다. 그러나 관련 분야에 대한 한국 · 일본학계의 연구 성과가 충분히 반영되지 못한 점은 한계로 지적된다. 뿐만 아니라 중국 학계 내에서도 비슷한 연구 주제와 주장들이 매년 저자를 달리해서 반복적으로 제기되고 있는 점도 큰 문제라 생각된다.

This paper analyzed the recent trends in Chinese academic circle in their studies on Koguryo’s history of religions and thought. It has been almost 10 years since ‘the Northeast Project’ officially ended. However, Chinese scholars still regard Koguryo as ‘Chinese local government’ and describe Koguryo’s history as a part of China’s history. This perspective of Chinese scholars about Koguryo’s history is reflected in the studies on religion and thought of Koguryo.
Recently, Chinese scholars’ studies on Koguryo’s history of religion and thought have not only expanded quantitatively but the scope of research extended to various subjects. Such studies show the following characteristics. First, they consistently claim that the origins of Koguryo’s myth, religion, and thought are from China. Secondly, there is a strong argument that Koguryo was continuously influenced by Chinese culture since the establishment of the state. Third, the research results of Korean and Japanese academia are not sufficiently reflected. Fourth, in Chinese academic circles, similar research topics and arguments are produced repeatedly each year by different authors.

목차
국문초록
Ⅰ. 머리말: 2007년 이후 중국학계의 고구려 종교 · 사상사 연구
Ⅱ. 종교 · 사상 및 의례
Ⅲ. 건국신화 및 기타 전승
Ⅳ. 맺음말: 중국학계 연구의 특징과 한국 학계의 대응 방안
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Abstract
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